Louis Vuitton laat op een na grootste diamant in Antwerpen slijpen

Louis Vuitton profileert zich nadrukkelijk als exclusieve juwelier. ©AFP

Het Antwerpse bedrijf HB mag de diamant van 1.758 karaat slijpen die het Franse luxehuis kocht en in juwelen wil verwerken.

De Sewelô, een 1.758 karaat grote ruwe diamant die in april werd opgehaald uit een mijn in Botswana, zal in Antwerpen verwerkt worden. Het Franse luxemerk Louis Vuitton, dat er juwelen mee wil maken, sloot daarover een overeenkomst met Lucara, het Canadese bedrijf dat de mijn in Botswana bezit, en het Antwerpse bedrijf HB, dat de recorddiamant zal slijpen, polijsten en opdelen in kleinere steentjes.

De komst van de supergrote diamant naar Antwerpen is een opsteker voor de lokale diamantsector, die een moeilijk jaar achter de rug heeft.

In een communiqué stipt Lucara aan dat zo'n tripartite tussen een diamantexploratie- en mijnbedrijf, een luxehuis en een diamantslijper 'nooit gezien' is. Lucara bezit 50 procent van de resulterende diamanten en 5 procent van de opbrengst van de juwelen vloeit naar gemeenschapsinitiatieven van het Canadese bedrijf in Botswana. Hoeveel de steen uiteindelijk zal opbrengen, wordt pas later duidelijk.

Opsteker

De komst van de Sewelô naar Antwerpen is een opsteker voor de lokale diamantsector, die een moeilijk jaar achter de rug heeft. Woensdag raakte bekend dat Antwerpen vorig jaar voor 33,4 miljard euro aan ruwe en geslepen edelstenen verhandelde. Dat is een daling van 19 procent tegenover 2018 en het laagste peil in tien jaar.

'Uitzonderlijke vondst'

De Sewelô, wat in Botswana 'uitzonderlijke vondst' betekent, werd tot eenieders verbazing gekocht door Louis Vuitton, het 166-jarige Franse luxehuis. Dat bericht donderdag de Britse zakenkrant Financial Times.

Juwelen zijn een van de categorieën met de hoogste groei, misschien wel de hoogste. We willen in die sector een belangrijke rol spelen.
Michael Burke
CEO Louis Vuitton

Hoeveel Louis Vuitton betaalt voor de diamant, die zo groot is als een tennisbal en zwaarder aanvoelt dan een baseball, blijft geheim. Hij zal volgende week in Parijs tijdens een chic diner aan klanten en een select kransje media worden getoond.

Merkenhonger 

Die publiciteit onderstreept de brandende ambitie van Louis Vuitton, bekend van zijn lederen handtassen, als exclusieve juwelier. Die markt is nog zeer gefragmenteerd en is hoofdzakelijk bevolkt door kleine juweliers. Analisten schatten dat grote merken amper 20 à 23 procent van de markt dekken.

Maar het potentieel is groot. 'Juwelen zijn een van de categorieën met de hoogste groei, misschien wel de hoogste,' zegt Michael Burke, de CEO van Louis Vuitton, aan Financial Times. 

Langzaam volgt de juwelensector de mode-industrie, waar grote merken, met hun forse marketingbudgetten en leger aan socialemediavolgers, de groei stuwen. Jonge vrouwen kopen graag juwelen van bekende merken met wereldwijd herkenbare ontwerpen.

Diamant 'on tour'

Niet verwonderlijk dat almaar meer exclusieve modemerken, zoals Gucci, Giorgio Armani, Prada, Hermès en Dolce & Gabbana, zich op exclusieve juwelen storten. Louis Vuitton koestert de ambitie om in dat segment tot de top 5 door te dringen, zegt Burke.

En de Sewelô? Die begint na zijn luisterrijke Parijse preview volgende week aan een ronde rond de wereld, met Taiwan als eerste halte.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect