Maffe Denen openen twintig gadgetwinkels in Vlaanderen

Flying Tiger Copenhagen verkoopt ‘normale’ spullen, zoals notitieboekjes en kaarsen, maar ook vreemde artikelen, zoals een kussen in de vorm van een boezem of een hoofdbasketbalring. ©Wim Kempenaers

Een nieuwe keten verovert de Vlaamse winkelstraat. Flying Tiger Copenhagen lokt met een maf aanbod vooral jonge vrouwen en wil in de komende jaren twintig winkels openen.

Het Belgische winkellandschap krijgt de jongste tijd klappen, maar gelukkig komen er ook ketens bij. De vooral bij jongeren populaire Deense keten Flying Tiger Copenhagen is fors aan het uitbreiden in ons land. De negende winkel gaat overmorgen open, in Oostende. ‘Daarna blijven we groeien. Binnen drie jaar willen we in Vlaanderen twintig winkels hebben’, zegt Carl Maes, de CEO van Flying Tiger België.

  • 1995: opgericht door de Deen Lennart Lajboschitz.
  • 2008: begin van de internationalisering.
  • 2012: verkoopt 70 procent van zijn aandelen aan het investeringsfonds EQT Partners om de groei te versnellen.
  • Heeft vandaag meer dan 640 winkels in landen als Spanje, het VK, Japan, de Verenigde Staten en IJsland.

Bij Flying Tiger kun je van alles kopen. ‘Ik kom hier vaak omdat je hier leuke prulletjes vindt’, vertrouwt een jonge klant ons voor de winkel in de Antwerpse Stadsfeestzaal toe. Er zijn ‘serieuze’ dingen, zoals canvassen, kruiden, limonade, notitieboekjes en kaarsen. Maar ook erg vreemde dingen. Weinig winkels verkopen een opvouwbare opblaasbare voetbalgoal, een bierponghoed, reuzenprikbordnaalden en een vinger-Twister-gezelschapsspel. Zelfs plastic hersenen zijn hier te koop. ‘Daar kun je niets mee doen, maar toch gaat dat vlot over de toonbank’, lacht Maes.

We verkopen 1.000 vaste producten, maar een aanbod van zo’n 300 artikelen wijzigt elke maand.
Carl Maes
CEO Flying Tiger België

Met dat verrassende aanbod lokt Flying Tiger vooral een jong en vrouwelijk publiek. ‘Bij ons kun je aan funshopping doen. We zijn een retailer met een hoek af.’ Het aanbod wordt op gezette tijden vernieuwd. ‘We verkopen 1.000 vaste producten, maar een aanbod van zo’n 300 artikelen wijzigt elke maand.’ Dat doet denken aan wat de kledingketen Zara en de discounter Action doen om mensen geregeld naar hun winkels te lokken.

De producten die de keten verkoopt, ontwerpt ze allemaal zelf. ‘Ongeveer twee derde wordt in Azië geproduceerd. De rest in Europa’, zegt Maes. ‘Onze chocolade en koeken worden gemaakt in België, het snoep in Nederland, de kaarsen en kruiden komen uit Denemarken.’

50%
Carl Maes is voor 50 procent eigenaar van de Vlaamse tak van Flying Tiger, de rest is van het Deense moederbedrijf.

Niet alleen het aanbod is bijzonder, ook de winkelinrichting. Klanten moeten een afgebakend parcours afleggen. Een beetje zoals bij IKEA, maar dan zonder binnenwegen en zijgangen. Zo passeert elke klant elk product, maar volgens Maes is het vooral een manier om rust in de winkel te brengen. ‘Wij bieden veel producten aan op een kleine 200 m2. Bij pakweg HEMA kun je alle kanten op, waardoor je het overzicht kunt verliezen.’

Carl Maes is voor 50 procent eigenaar van de Vlaamse tak van Flying Tiger, de rest is van het Deense moederbedrijf. ©Wim Kempenaers

Volgens Maes is zijn keten uniek. Blokker, HEMA, IKEA of Action zijn ‘helemaal anders’. Maar hun namen vallen wel geregeld. ‘Die ketens hebben het meeste gemeen met Flying Tiger’, zegt Gino Van Ossel, de retailexpert van de Vlerick Business School. Het assortiment doet soms denken aan HEMA en Blokker, de Scandinavische sfeer aan IKEA en de lage prijzen aan Action. ‘Flying Tiger is zeker een lowcostspeler’, zegt Van Ossel. ‘Maar de winkels zien er leuk uit en doen absoluut niet denken aan een discounter. Anders dan bij andere ketens ga je ook niet naar Flying Tiger omdat je iets specifieks zoekt. Je gaat er om nieuwe dingen te ontdekken en ongepland leuke hebbedingen te kopen voor jezelf of voor een vriend of familielid.’

Toch hoeven HEMA en Blokker niet veel te vrezen van de Denen, meent Van Ossel. ‘De Nederlanders krijgen vooral klappen van Action. Maar het effect wordt wel versterkt door Flying Tiger.’

De gemiddelde klant geeft maar zo’n 8 euro uit. Maar vele kleintjes maken een groot, waardoor Flying Tiger al zo’n 7 miljoen euro omzet boekt. Eind dit jaar moet dat 12 miljoen zijn. In België was de keten al in haar tweede jaar winstgevend. ‘De ebitdamarge schommelt tussen 20 en 23 procent doordat we vrij weinig personeel nodig hebben. De adviserende rol van personeel is bij ons minder belangrijk. Ook onze winkellocaties kiezen we strategisch: in grotere steden, maar meer aan de rand van het centrum, waar de huurprijzen lager zijn.’

De speciale manier van werken van Flying Tiger is ook zichtbaar in de manier waarop het zich in heel Europa uitbreidt. De keten groeit niet helemaal op eigen houtje, maar met partners. ‘Ik ben voor 50 procent eigenaar van de Vlaamse tak, de andere 50 procent is van het Deense moederbedrijf’, zegt Maes. De Brusselse en Waalse winkels vallen niet onder zijn bewind. In Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk werken de Denen zelfs samen met zes of zeven partners. ‘Zo kunnen we nog sneller uitbreiden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content