Media Markt België wil 15 winkels in kleine steden

Media Markt zal zijn bestaande winkels vernieuwen. Wit heeft de overtoon, in plaats van het 'oude' rood. ©ANP

Met winkels in kleine steden wil Media Markt niet alleen Vanden Borre en Selexion beconcurreren, maar vooral Bol.com en Coolblue.

Als alles goed gaat, opent de Duitse elektronicaketen Media Markt dit jaar nog een eerste kleine winkel in een kleine Belgische stad. In de vier jaar nadien zal de verkoper van cd's, koelkasten en tv's nog negen tot veertien winkels openen in kleine steden, zoals Waregem (37.000 inwoners) en Gembloux (25.000 inwoners).

Ze zullen ongeveer 1.000 vierkante meter groot zijn. Dat is zes keer kleiner dan de grootste Media Markt van het land, die in Wilrijk ligt. De Media Markt van centrumstad Turnhout is ongeveer 2.500 m² groot.

Volledige aanbod

Media Markt België en Luxemburg

  • Omzet: 750 miljoen euro (2015)
  • De laatste jaren is de omzet stabiel. Ze steeg jaarlijks met ongeveer 1 procent.
  • Personeel: 1.800 mensen
  • Winkels: 27

'In de winkels in kleine steden willen we alles verkopen wat we in ons aanbod hebben', zegt Sven Degezelle, de CEO van Media Markt België. 'Maar het assortiment zal beperkter zijn. In een gewone Media Markt staan pakweg 300 tv's. In de kleintjes zullen dat er 100 zijn.'

De kleine Media Markt-winkels komen niet in de centra van de kleine steden, maar in de stadsrand. 'We mikken op winkelparken langs drukke invalswegen', zegt Degezelle.

Herstellingen

Dat Media Markt nieuwe stenen winkels opent terwijl steeds meer elektronica wordt verkocht via onlinewinkels, lijkt waanzin. 'Maar dat is het niet', zegt Degezelle. 'We geloven in een model met zowel een webwinkel als stenen winkels. Echte winkels versterken een webwinkel. We merken dat waar we geen winkel hebben, mensen minder op onze webwinkel kopen.'

'Waar we wel winkels hebben, stellen we vast dat de mensen uit de buurt veel kopen op onze webwinkel. Voor herstellingen en dienstverlening willen ze terechtkunnen in stenen winkels. De winkels kunnen ook worden gebruikt als afhaalpunten voor online bestelde producten. Door ons winkelpark uit te breiden, zullen we zowel online als offline meer verkopen.'

Bol.com en Coolblue

We merken dat waar we geen winkel hebben, mensen minder op onze webwinkel kopen. Daarom willen we nieuwe winkels openen.
Sven Degezelle
CEO Media Markt België

Met de nieuwe kleine winkels wil Media Markt dus niet alleen andere elektroketens als Selexion, Krefel en Vanden Borre bekampen, maar ook buitenlandse webshops zoals Bol.com en Coolblue. Die laatste opent de jongste jaren ook fysieke winkels. Ook Coolblue wijst erop dat klanten met vragen en klachten terecht kunnen in stenen winkels.

6 procent van wat Media Markt verkoopt, verkoopt het via zijn webwinkel. Dat cijfer is eerder laag, want volgens het onderzoeksbureau GfK wordt 14 procent van alle elektro in België online verkocht. In 2020 wil Media Markt 10 procent van de omzet online genereren.

Om meer te verkopen wil Media Markt ook zijn bestaande 27 winkels in een nieuw jasje steken. Het tapijt wordt er bijvoorbeeld vervangen door vinyl en de vernieuwde winkels zullen binnenin minder rood en meer wit zijn. In 2020 moet het hele winkelpark aangepast zijn aan de opgefriste stijl.

Haar knippen

In Wilrijk gaat Media Markt nog een stap verder. Daar kunnen mensen hun haren laten knippen en gratis koffie drinken om zo te ontdekken hoe de nieuwste tondeuses en koffieapparaten werken. Een dj moet voor sfeer zorgen. 'Met dat soort initiatieven willen we onze klanten verrassen. Ze moeten het leuk vinden naar onze winkels te komen', zegt Degezelle. Ook zo wil Media Markt het verschil maken met webwinkels. Wat aanslaat in Wilrijk, kan in de andere winkels worden ingevoerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content