Meer winst voor Colruyt door zwakkere concurrentie

©Jonas Roosens

In de eerste helft van zijn boekjaar is supermarktgroep Colruyt erop vooruitgegaan, zoals analisten hadden verwacht.

De Belgische beursgenoteerde supermarktgroep Colruyt   boekte tussen april en september 4,6 miljard euro omzet, 3 procent meer dan een jaar eerder.

Directeur Frans Colruyt zwaait af

Frans Colruyt vertrekt in februari uit de directie van Colruyt Group. Colruyt is de operationeel directeur van het bedrijf en de neef van CEO Jef Colruyt.

Sinds 2012 was hij directeur. Hij wou de functie vijf jaar vervullen. Hij blijft bestuurder bij het bedrijf.

Financieel directeur Marc Hofman volgt hem op. Hofman wordt op zijn beurt opgevolg door Stefaan Vandamme. Die was in een vorig leven de financieel directeur van de beursgenoteerde lingeriemaker Van de Velde.

 

Colruyt lokte klanten weg bij de concurrentie. Het marktaandeel stijgt van 31,9 procent naar 32,4 procent.

Het marktaandeel steeg doordat de bestaande winkels meer verkochten, maar ook door nieuwe winkels. Van de keten Colruyt gingen drie nieuwe vestigingen open.

Daarnaast gingen ook de ketens OKay, Bio-Planet en Cru er samen op vooruit. Ze verkochten 6,9 procent meer. OKay opende twee nieuwe winkels en Bio-Planet één.

Het bedrijf zegt dat er minder concurrentie is sinds een jaar. 'De retailmarkt werd minder concurrentieel tijdens de tweede jaarhelft van vorig jaar en dit heeft zich voortgezet in het eerste semester van boekjaar 2018-2019.'

Kortingen

Een jaar geleden stond Colruyt onder druk omdat concurrenten uitpakten met kortingen. Daar moet Colruyt op reageren, want de keten Colruyt belooft zijn klanten de laagste prijs van de regio.

De warenhuisgroep denkt dat de concurrentie in de periode oktober-maart zal toenemen.

De zwakkere concurrentie van de voorbije maanden heeft positieve gevolgen voor de winstcijfers. De bedrijfswinst (253 miljoen euro) bedraagt 5,5 procent van de omzet. Dat was het jaar ervoor nog 5,2 procent.

Ook netto ging de eigenaar van de Colruyt-, OKay- en Bio-Planet-winkels erop vooruit. De nettowinst steeg met 15,4 procent naar 208 miljoen euro.

Daardoor stijgt de winst per aandeel met 21,5 procent naar 1,50 euro.

Colruyt verwacht dat de nettowinst voor het volledige boekjaar hoger zal uitvallen dan die van vorig boekjaar. Hoeveel meer, wil het bedrijf niet kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n