Meer e-commercegeld naar buitenland

Magazijn van Bol.com in Waalwijk ©Wim Kempenaers (WKB)

Belgen shoppen meer en meer op het internet, maar steeds vaker kopen ze via buitenlandse webwinkels. Belgische webwinkels missen de boot. ‘En daar komt in de nabije toekomst amper verandering in.’

De Belgen gaven vorig jaar 6,46 miljard euro uit in webwinkels. Dat is 15 procent meer dan het jaar voordien, berekende de handelsfederatie Comeos. 7,1 procent van de totale inkomsten van de handelssector komt binnen via webwinkels. Twee jaar geleden was dat nog 6,3 procent.

Belgen shoppen meer digitaal, maar ze geven hun geld steeds vaker uit in buitenlandse webwinkels. 46,8 procent van het totale bedrag spenderen ze in buitenlandse webwinkels zoals Bol.com, Coolblue, Amazon en Zalando.

Belgen kopen massaal bij buitenlandse webwinkels. Twee populaire spelers zijn de Nederlandse webshops Coolblue en Bol.com. Door elektronica, hygiënische producten en entertainment te verkopen, groeien beide bedrijven als kool in België.

Coolblue groeide vorig jaar met 54 procent naar een omzet van 555 miljoen. In augustus zei topman Pieter Zwart in De Tijd dat iets minder dan de helft de helft van de omzet in België wordt geboekt.

Ook Bol.com kan spectaculaire cijfers voorleggen. Het bedrijf boekt een omzet van 680 miljoen euro. 17 procent van zijn 6 miljoen klanten is Belg. In ons land groeide de webwinkel vorig jaar met twee derde.

De overige 53,2 procent is voor Belgische spelers zoals Vente-Exclusive.com of de webwinkels van ketens zoals Media Markt, Vanden Borre en Colruyt. In 2012 gaven de Belgen nog 67 procent van het geld dat ze online spendeerden uit via binnenlandse webwinkels.

Dat er zoveel geld naar het buitenland gaat, is nadelig voor de werkgelegenheid in ons land. Als het geld naar Belgische webshops zou gaan, konden e-commercebedrijven in ons land 10.680 nieuwe jobs creëren.

Het aantal mislopen jobs zal nog oplopen, voorspelt Dominique Michel, de CEO van de handelsfederatie Comeos. ‘Want buitenlandse webwinkels zullen hier steeds meer terrein winnen. Nu geven Belgen nog meer uit via Belgische webwinkels, maar ik ben bijna zeker dat buitenlandse spelers de binnenlandse zullen inhalen.’

Buitenlandse webshops zullen ook in de komende jaren terrein winnen.
Dominique Michel
CEO Comeos

Op langere termijn kan de schade beperkt worden, hoopt Michel. De regering heeft in december maatregelen goedgekeurd die bedrijven die in België aan e-commerce willen doen moeten overtuigen.

De grote handicaps van België waren dat nachtwerk niet mocht en dat de loonkosten bij ons hoger zijn dan die in buurlanden zoals Nederland en Duitsland. Webwinkels zoals Coolblue en Bol.com beloven hun pakjes de dag na de bestelling al thuis te leveren, ook al bestelt de klant pas om 23 uur.

Nachtwerk

Die snelle service kunnen Belgische webwinkels nu ook aanbieden, want vanaf dit jaar is nachtwerk voor bedrijven uit de handel toegelaten. Toch is het verre van zeker dat winkelketens nu massaal vanuit België aan e-commerce gaan doen.

Want elk bedrijf dat nachtwerk wil invoeren, moet met zijn vakbondsvertegenwoordigers een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) opstellen waarin bepaald wordt onder welke omstandigheden en tegen welke loonvoorwaarden dat kan.

©Mediafin

Nachtwerk regelen op bedrijfsniveau is dus geen sinecure. Dat bewijst de sector van de logistiek, die al jaren ’s nachts e-commercepakjes mag maken. Maar vrij weinig bedrijven slagen erin tot een akkoord te komen met hun vakbonden.

Zulke patstellingen wil Michel in de handelssector vermijden. ‘In de zomer zullen we bekijken hoeveel bedrijven geprobeerd hebben een cao op te stellen en hoeveel bedrijven er effectief in geslaagd zijn. Als het resultaat niet goed is, kloppen we bij de regering aan en dan moet die maatregelen nemen.’

Maar zelfs als nachtwerk gemeengoed wordt, zullen Belgische webwinkels het door de loonkloof moeilijk hebben om op te boksen tegen buitenlandse concurrenten. ‘Die bedraagt nu 20 procent. Maar ze zal door de taxshift met 4 procentpunten dalen tegen 2019’, zegt Michel. ‘De regering heeft goede maatregelen genomen, maar ze moet beseffen dat dit geen eindpunt is. Zeker niet in de dienstensector.’

Tegelijk beseft Michel dat de regering geen mirakels kan verrichten omdat de vakbonden zich hoeden voor toestanden zoals in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Uit die landen komen geregeld verhalen over erg laagbetaalde jobs in de e-commercesector. ‘We vinden niet dat de loonkloof 100 procent moet worden gedicht’, benadrukt Michel. ‘We willen niet dat mensen twee of drie jobs moeten uitoefenen om te overleven. Maar de loonkloof van 16 procent kan nog heel wat kleiner worden gemaakt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud