Miljoenenverlies Makro neemt nog toe

Dat de omzet daalt komt deels doordat Makro stopte met tankstations. ©Tim Dirven

De omzet en winst van de supermarktketen Makro blijven dalen.

De Belgische hypermarkten van de Duitse keten Makro en hun zusterketen Metro blijven onder druk staan. Hun gezamenlijk nettoverlies steeg in het vorige boekjaar, dat afgelopen september eindigde, van 55 miljoen naar 63 miljoen euro.

De groepsomzet daalde ook. Met 735 miljoen euro lag ze 13 procent lager dan in 2017.

Elektronica

Dat kwam volgens een toelichting bij het jaarverslag omdat Makro stopte met de verkoop van elektronica en de uitbating van tankstations.

320 miljoen
Kapitaalverhoging
Sinds 2015 injecteerde de Duitse eigenaar Metro al 320 miljoen euro in Makro en Metro België.

Al jaren verkeert het bedrijf in moeilijkheden. 'Makro is een patiënt in de intensive care', zei CEO Vincent Nolf in juni vorig jaar. Hij kondigde een nieuwe strategie aan, die meer hobbykoks, scholen en jeugdbewegingen naar de winkels wil lokken.

Het Duitse moederbedrijf Metro  past het verlies al jaren bij. Afgelopen februari pompte het nog 40 miljoen in zijn Belgische tak. Sinds 2015 injecteerden de Duitsers al 320 miljoen euro in Makro en Metro België.

Toch lijkt het geduld van Metro stilaan op. 'In 2019 willen onze aandeelhouders resultaten zien', zei CEO Nolf bijna een jaar geleden. Wat als het opnieuw niet lukt? 'Dat is koffiedik kijken.'


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect