Na Carrefour ook Louis Delhaize verdacht van oneerlijke concurrentie

Louis Delhaize heeft geen band met de supermarktketen Delhaize. ©Photo News

De aankopers van Cora, Louis Delhaize, Smatch en Match hebben de Belgische mededingingsautoriteit over de vloer gekregen. Fabrikanten beschuldigen de ketens ervan te ver gegaan te zijn bij het eisen van lagere prijzen.

De Belgische concurrentiewaakhond BMA onderzoekt of Carrefour België en Provera Belux de concurrentieregels overtreden hebben. Beide bedrijven kregen maandag inspecteurs van de BMA over de vloer. Carrefour gaf maandag al toe dat er huiszoekingen zijn geweest en Provera bevestigt het dinsdag.

Provera is de aankooporganisatie van de supermarktgroep Louis Delhaize. Die omvat naast de keten Louis Delhaize ook de Cora-hypermarkten en de Smatch- en Match-supermarkten. Het Belgische Louis Delhaize heeft niks te maken met het bijna gelijknamige Delhaize, dat een onderdeel is van het Nederlandse Ahold Delhaize.

'Provera Belux benadrukt dat het de wetgeving op het gebied van commerciële praktijken naleeft', zegt het in een persbericht. 'Het bedrijf is verbaasd over deze aanpak, maar verleent de volledige medewerking aan de autoriteiten.'

Lagere prijzen

Provera en Carrefour België sloten eind vorig jaar een samenwerking af. Honderden producten zoals droge voeding kopen ze sindsdien samen aan. Door in tandem naar leveranciers te trekken staan ze sterker en kunnen ze lagere prijzen verkrijgen.

Wat de ketens mogelijk fout hebben gedaan, is niet duidelijk. De BMA wil geen details geven.

Een rondvraag bij fabrikanten leert dat zij vinden dat de ketens te ver zijn gegaan toen ze lagere prijzen probeerden af te dwingen. 'Wij werken al jaren nauw samen met Carrefour en organiseren promoacties', zegt een fabrikant. 'In ruil geven we Carrefour korting. Nu moeten we die korting zonder tegenprestatie ook aan Provera geven. Als we niet akkoord gaan, worden we gestraft. We hebben e-mails en conversaties die belastend zijn voor Carrefour en Provera.'

De BMA heeft oor naar hun klachten en onderzoekt of Carrefour en Provera de regels echt overtreden. Het is nog niet duidelijk of beide bedrijven effectief fouten hebben gemaakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect