Prijzenruzie houdt Pepsi en Lay's uit Colruyt-rekken

Lay's is een van de PepsiCo-merken waarvan enkele producten niet meer te koop zijn bij Colruyt. ©Avalon.red

Door een ruzie zijn 29 producten van PepsiCo momenteel niet bij Colruyt te krijgen. De spanning tussen supermarkten en leveranciers loopt de jongste maanden op omdat de ketens lagere prijzen eisen.

Wie naar Colruyt  gaat om ovengebakken Lay’s-chips, Pepsi met citroensmaak of sinaasappelsap van Tropicana dreigt van een kale reis thuis te komen. Door een conflict tussen het voedingsbedrijf PepsiCo en de supermarktgroep - die ook de ketens OKay, Alvo en verschillende Spar-winkels in handen heeft - zijn 29 PepsiCo-producten niet langer bij Colruyt te koop. Het gaat om koopwaar van de merken Pepsi, 7UP, Duyvis, Quaker, Lay’s, Looza en Tropicana.

Er zijn gesprekken aan de gang met PepsiCo en we komen momenteel niet tot een consensus.
Hanne Poppe
Woordvoerder Colruyt

PepsiCo wil niet reageren, maar Colruyt bevestigt dat er een haar in de boter zit. ‘Er zijn gesprekken aan de gang en we komen momenteel niet tot een consensus’, zegt woordvoerder Hanne Poppe. ‘Omdat we dit constructief willen aanpakken, en uit respect voor onze gesprekspartner wensen we niet dieper op de verdere details in te gaan.’

Op Twitter klagen klanten dat ze de producten al twee weken niet meer kunnen kopen. Colruyt wil niet kwijt hoe lang de problemen al aanslepen. ‘Het is nog niet lang aan de gang’, klinkt het. Het is niet duidelijk of de komende dagen nog meer PepsiCo-producten uit de rekken verdwijnen, doordat de voorraden op raken. ‘Zoals steeds geraken we er wel uit, de klanten zullen snel weer hun producten in de winkels vinden’, antwoordt Poppe.

Ahold Delhaize

Er is altijd spanning tussen supermarkten en hun leveranciers over inkoopprijzen, maar de afgelopen maanden is de druk opgelopen. De voornaamste reden is de overname van Delhaize door het Nederlandse Ahold  in de zomer van 2016. Sindsdien zet Ahold Delhaize zijn leveranciers onder druk om hun prijzen te verlagen. Drie maanden geleden bande Delhaizes zusterketen Albert Heijn nog de kazen van Boursin, Babybel en La Vache Qui Rit door een conflict met hun eigenaar.

Het gebeurt wel vaker dat producten uit de rekken worden genomen, maar dat blijft meestal onder de radar.
Els Breugelmans
Hoofddocent KU Leuven

Door te besparen op zijn aankoopkosten verhoogt Ahold Delhaize zijn winst, maar het bedrijf verlaagt er ook de prijzen in zijn winkels mee. Delhaize verlaagt zijn prijzen om klanten weg te lokken bij budgetketens zoals Aldi, Lidl en Colruyt.

Die laten dat niet zomaar gebeuren, zeker Colruyt niet. De keten is marktleider geworden door haar klanten de laagste prijzen te beloven. Bovendien staat de winstmarge van de Belgische groep onder druk. Het is duidelijk dat het bedrijf uit Halle een deel bij zijn leveranciers wil compenseren.

Supermarkt verliest

‘Het gebeurt wel vaker dat producten uit de rekken worden genomen, maar dat blijft meestal onder de radar’, zegt Els Breugelmans, hoofddocent aan de KU Leuven, die onderzoek voert naar conflicten tussen supermarkten en hun leveranciers. ‘Zeker Colruyt staat bekend als een keten die met haar leveranciers het spel hard speelt.’

Mensen zijn niet zo trouw aan hun supermarkt. Als een aantal bekende producten niet meer te krijgen zijn, gaan mensen ergens anders inkopen doen.
Els Breugelmans
Hoofddocent KU Leuven

Kleine handelaars hebben geen keuze en kunnen weinig beginnen als Colruyt lagere prijzen eist, maar dat ligt anders voor grote leveranciers met veel bekende merken. ‘Als een conflict ontstaat met een multinational als PepsiCo dan gaat het hard tegen hard en verdwijnen wel eens producten uit het aanbod’, zegt Breugelmans. ‘Soms duurt dat weken of maanden. Tot één partij toegeeft.’

Nochtans verliezen beide kampen aan zo’n conflict, zegt ze. ‘Merktrouwe klanten gaan elders winkelen, terwijl een deel van het cliënteel zijn keten trouw blijft en een concurrerend product koopt.’ Toch loopt de supermarktketen doorgaans de meeste schade op. ‘Mensen zijn niet zo trouw aan hun supermarkt. Als een aantal bekende producten niet meer te krijgen zijn, gaan mensen ergens anders inkopen doen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect