Shoe Discount verdwijnt en wordt 'Bristol'

Euro Shoe Group-CEO Kurt Moons naast het logo van de schoenwinkelketen Bristol, dat Shoe Discount vervangt. ©Dries Luyten

De schoenwinkelketen Shoe Discount verdwijnt uit het straatbeeld en wordt vervangen door het Nederlandse Bristol. In België komen er 20 tot 30 nieuwe winkels bij.

De Belgische schoenengroep Euro Shoe (Shoe Discount, Avance) wil in België en Nederland één vlaggenschipmerk neerzetten: Bristol. Eén merk is nodig om sterk te staan in een sector die steeds meer beïnvloed wordt door internationele spelers, zoals de Duitse webwinkel Zalando.

Vandaag is Euro Shoe met Bristol alleen actief in Nederland, maar niet in België. Daar komt vanaf nu verandering in, want midden volgend jaar moeten 134 Belgische Shoe Discount-winkels omgebouwd zijn tot Bristol-winkels. 'Qua concept verandert er niet zoveel', zegt Kurt Moons, de CEO van Euro Shoe Group. 'Beide ketens verkopen schoenen tegen lage prijzen. In Nederland besteden we wel iets meer aandacht aan kleding dan in België. 20 procent van de omzet in België komt van kleding, terwijl dat percentage in Nederland op 40 procent ligt. Die verhoudingen blijven zo na de ombouw van Shoe Discount tot Bristol.'

Qua concept verandert er niet zoveel. Beide ketens verkopen schoenen aan lage prijzen.
Kurt Moons
CEO Euro Shoe Group

Dat Moons ervoor kiest om Bristol als vlaggenschip te kiezen en niet Shoe Discount, heeft te maken met de negatieve perceptie van dat laatste merk. 'We zien soms klanten die zich een beetje schamen om bij ons te komen winkelen. De zak met schoenen die ze aan de kassa krijgen, steken ze soms in die van een andere keten', zegt hij lachend. 'Het woord 'discount' klinkt verouderd. We zijn nog wel een discountspeler, maar we hoeven dat niet meer in onze naam uit te dragen. Ook 'shoe' dekt niet meer de lading, want we verkopen dus ook veel kleding ('shoe' is Engels voor 'schoen', red.).'

Tegelijk kondigt Moons ook aan dat zijn bedrijf honderd nieuwe winkels wil openen. 'De meeste - een zeventigtal - zullen er bijkomen in Nederland. De overige twintig tot dertig in België.'

We zien soms klanten die zich een beetje schamen om bij Shoe Discount te komen winkelen. De zak met schoenen die ze aan de kassa krijgen, steken ze soms in die van een andere keten.
Kurt Moons
CEO Euro Shoe Group

Daar staat wel tegenover dat er onduidelijkheid is over zo'n twintig bestaande Shoe Discount-winkels. 'Ze worden niet verbouwd, maar verhuisd naar een betere locatie of gesloten. Het gaat om voormalige Shoe Post-winkels (een discountketen die Euro Shoe enkele jaren geleden overnam, red.). In tegenstelling tot de meeste Shoe Discount-winkels, liggen de winkels in stadscentra en niet langs drukke wegen. De twintig winkels hebben niet alleen een slechte locatie, maar ze zijn eigenlijk ook te klein.'

Dat Euro Shoe zoveel nieuwe winkels wil openen in Nederland, komt doordat het bedrijf veel kansen ziet in het land. Dat is erg opvallend. Talloze schoenwinkelketens sloten door de gevolgen van de economische crisis en de opkomst van webwinkels de afgelopen jaren en maanden de deuren. Voorbeelden zijn Schoenenreus, dat ook in ons land actief was, en Macintosh Retail. Die laatste ging begin dit jaar failliet. Liefst 4.000 mensen verloren hun job. 'Maar door al die faillissementen is er nu veel ruimte voor nieuwe winkels in Nederland', zegt Moons. 'Onze onlinewinkels zijn zeker belangrijk, maar onze bakstenen winkels zijn nog steeds het belangrijkste.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud