Straks HEMA's in Belgische stations en luchthavens

In de pronkwinkels die HEMA in Antwerpen en in Brussel opent is er een restaurant waar alles vers wordt gemaakt. ©ANP

Winkelketen HEMA blijft winkels openen in België. 'Er kunnen er nog een tiental bij', zegt CEO Tjeerd Jegen.

Mensen kopen steeds meer op het internet, maar toch gaat de Nederlandse winkelketen HEMA in België nieuwe winkels openen. 'We hebben nu 100 Belgische winkels en daar kunnen er nog een tiental bij', zegt CEO Tjeerd Jegen.

70
HEMA vernieuwt winkels
In de afgelopen maanden heeft HEMA 70 van zijn 100 Belgische winkels vernieuwd.

Grote winkels zullen dat niet zijn, want Jegen mikt op kleine winkels op drukke pendellocaties zoals luchthavens en treinstations. 'In Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben we zulke winkels al, maar in België nog niet. Precies zulke winkels leveren ons de hoogste omzet per vierkante meter op. Mensen halen er online bestelde producten af of kopen er. Doordat ze op drukke locaties liggen, zijn het eigenlijk ook grote reclamepanelen.'

Pronkwinkels

Verder opent HEMA vijf grote 'flagshipstores'. Twee van die pronkwinkels komen in België en drie in Nederland. Aan het Brusselse Muntplein opent vrijdag de eerste Belgische vernieuwde winkel de deuren. Deze maand nog volgt de tweede in Antwerpen.

Verkoop of beursgang

Sinds september zoekt eigenaar Lion Capital een koper voor de Nederlandse winkelketen HEMA. De piste van een beursgang ligt op tafel, maar ook die van een verkoop aan een sectorgenoot.

'Lion Captial is bezig met zijn verkoopplannen. Het kan nog even duren voor er een beslissing is. Voor midden 2018 zal er wellicht geen nieuws zijn', zegt CEO Tjeerd Jegen.

HEMA heeft al enkele jaren moeilijk, maar stilaan gaat het beter. Het operationele verlies van 2015 keerde in 2016 om tot 28,9 miljoen euro winst. De omzet steeg met 4,9 procent naar 1,2 miljard euro.

Al is de keten er nog niet helemaal. In de eerste twee kwartalen van dit jaar steeg de omzet met liefst 22,3 procent naar 570,4 miljoen euro. De winst kreeg wel een knauw. Er was netto 41,5 miljoen euro verlies. Dat is deels te verklaren door eenmalige herfinancieringslasten van ruim 20 miljoen euro.

De meest in het oog springende vernieuwing is het restaurant. 'Anders dan in onze andere restaurants maken we hier alles volledig vers', zegt Jegen. 'Het is ook niet langer het winkelpersoneel dat het restaurant uitbaat, maar een afzonderlijk horecateam. In Tilburg verdubbelde de omzet van ons restaurant. Ook voor Brussel zijn de verwachtingen hoog.'

Daarnaast vernieuwt HEMA zijn kleinere Belgische winkels. '70 werden er al gerenoveerd en beter ingericht.'

Winkels verhuizen

Dat HEMA zelfs in kleine steden blijft investeren, is opvallend. Veel ketens die actief zijn buiten grote steden kampen met dalende verkoopcijfers.

'Wij sluiten geen winkels, maar we verhuizen er wel naar betere locaties', zegt Carla Velghe, de directeur van HEMA België. 'Neem nu Charleroi. Daar hadden we een winkel in het centrum, dat kampt met leegstand. We hebben die winkel verhuisd naar een shoppingcentrum in de stad.'

'Tegelijk blijven we investeren in onlineverkoop', zegt CEO Jegen. 'Toegegeven: HEMA is laat begonnen met een webwinkel, maar nu zijn we wel goed op dreef. 4 tot 5 procent van de omzet wordt online geboekt. Als je er onze fotoafdrukdienst bijrekent, doen we zelfs 10 procent online. Onze webwinkel is winstgevend en zal nog winstgevender worden, want een week geleden hebben we het verpakken van pakketten geautomatiseerd.'

Action

Jegen moet niet alleen e-commerce de baas kunnen, maar ook oprukkende budgetketens. Niet het minst landgenoot Action, die er mee voor gezorgd heeft dat de winkelketen Blokker vecht om te overleven. 'Action is een fantastisch bedrijf', zegt Jegen. 'Zij bieden de laagste prijs. Wij onderscheiden ons met kwaliteit voor lage prijzen.'

Action heeft HEMA veranderd, zegt Jegen. 'Wij hebben ons designteam verdubbeld om meer een onderscheid te kunnen maken. Dat is onze sterkte. Anders dan Blokker verkopen wij onze eigen producten. Wij beslissen zelf hoe die eruitzien en hoeveel ze kosten. Wie zijn eigen producten maakt, heeft meer kans om te overleven. Dat is ook de reden waarom ketens zoals IKEA, Zara en H&M het goed blijven doen, ondanks de moeilijke markt.'

Onze webwinkel is goed voor 4 tot 5 procent van de omzet en is winstgevend.
Tjeerd Jegen
CEO HEMA

Meer designers, grote pronkwinkels, dure e-commerce: het doet de kosten oplopen. 'Dat klopt, maar wat we doen, is nodig in het huidige winkellandschap', zegt Jegen. 'We proberen de kosten te verlagen door groter te worden. Daarom openen we dit jaar 20 nieuwe winkels in Frankrijk, waar we over een maand willen afklokken op 71 winkels. Dat moeten er in de komende jaren nog meer worden. Ook op Duitsland zetten we volop in.'

In het Verenigd Koninkrijk en Spanje doet HEMA het rustiger aan dan vroeger. 'We hebben beslist te focussen op de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Je kunt je aandacht niet overal tegelijk op richten. Dat neemt niet weg dat we af en toe nog winkels openen in het VK en Spanje. Bovendien denken we aan nieuwe landen, in Azië of het Midden-Oosten. Maar dat is voor de middellange termijn, wanneer er duidelijkheid is over onze eigenaars.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content