Advertentie

Uitverkoop oude spullen bezorgt Blokker België fiks omzetverlies

©Jonas Roosens

De Nederlandse winkelketen Blokker maakte vorig jaar 30 miljoen euro verlies in België, terwijl de omzet daalde. Daarom sluit ze zoals eerder aangekondigd 63 winkels en ontslaat ze 279 mensen.

In het boekjaar 2015 boekte Blokker in België nog nipt winst, maar in het boekjaar dat in januari afliep, bedroeg het verlies net geen 30 miljoen euro. De keten verkocht minder producten zoals elektronica, hygiënische producten en pannetjes, want de omzet liep terug van 125 miljoen euro naar 111 miljoen euro.

©MEDIAFIN

Een echte verrassing is het nieuws niet. Afgelopen februari kondigde Blokker aan dat het een zware herstructurering zal doorvoeren in België. Van de 190 winkels die Blokker in België heeft, zullen 63 de deuren sluiten, en zullen 279 van de 900 Belgische Blokker-medewerkers hun baan verliezen.

Investeren

‘We maken ons sterk dat die ingreep de toestand bij Blokker in België zal verbeteren’, zegt Blokker-woordvoerster Sandra Maas. ‘Daarnaast blijven we ook investeren in de vernieuwing van onze Belgische winkels.’

Boven op de 63 winkels die Blokker in de komende jaren wil sluiten, gingen er in 2016 al 11 dicht. Dat verklaart waarom de omzet vorig jaar gedaald is. Maar ook in de winkels die het hele jaar open waren, was er een daling van de verkoop, staat in het jaarverslag van Blokker België.

Betalen

279
Blokker België sluit 63 winkels. Zo gaan 279 jobs verloren.

Het grootste deel van het verlies is te verklaren door het feit dat Blokker in 2016 al maatregelen nam om de zware aankomende herstructurering op te vangen. Toen zette Blokker een spaarpot van 20,2 miljoen euro apart om de sanering te betalen. Het verlies is ook te verklaren doordat Blokker heel wat artikelen uit zijn onverkochte voorraad met fikse kortingen heeft verkocht, waardoor er minder winst dan verwacht mee werd geboekt.

In zijn jaarverslag erkent Blokker België dat het het moeilijk heeft. ‘Naast de normale handelsrisico’s staat de markt van de detailhandel van niet-voedingsmiddelen, waarin Blokker opereert, sinds een aantal jaren onder zware druk. Die trend hangt samen met de sterke groei van de onlinehandel en met de toenemende concurrentie zowel van bestaande als van nieuwe merken. De jongste vijf jaar is de omzet van Blokker in België mede daardoor gedaald met 20 procent.’

Action en Bol.com

Blokker lijdt onder de opkomst van de webwinkels, die zowat alles aanbieden en producten snel en gratis aan huis leveren, zoals het Nederlandse Bol.com. Maar ook de goedkope keten Action drijft Blokker in de hoek. Terwijl Blokker België vorig jaar rake klappen kreeg, zette Action in België zijn opmars voort.

Vorig jaar boekte de keten 505 miljoen euro omzet. Dat is 100 miljoen meer dan in 2015. Met 16,7 miljoen euro lag de operationele winst 27 procent hoger en de nettowinst van Action België steeg met 10 procent naar 9,2 miljoen euro. Tegelijk blijft Action investeren in nieuwe winkels.

Ketens verkopen

Niet alleen in België heeft Blokker grote kopzorgen. Het Nederlandse moederbedrijf Blokker Holding boekte in 2016 een verlies van 180 miljoen euro op 2 miljard euro omzet. In 2009 was er nog 158 miljoen euro winst.

Om de ondergang af te wenden, nam het Nederlandse bedrijf in mei de drastische beslissing om alleen voort te gaan met de keten Blokker en dochtermerken zoals Bart Smit en Leen Bakker te verkopen. Bovendien sluit de keten niet alleen in België winkels, maar ook in Nederland. Daar gaan zo’n 200 vestigingen toe en verliezen ongeveer 1.600 mensen hun job.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud