Verlies luxewinkel Colruyt verdubbeld

In 2015 opende Colruyt zijn eerste Cru-luxesupermarkt. ©tim dirven

Met de luxewinkels Cru wil de supermarktgroep Colruyt nieuwe klanten aanboren. De weg is nog lang, want de keten maakt veel verlies.

Brood dat 48 uur gerezen heeft, ter plaatste uitgebeende vleesproducten van zelfgekweekte dieren, een uitgebreide wijnafdeling... Wie door Colruyts  winkelketen Cru wandelt, trekt grote ogen. Wie naar de resultatenrekening van het bedrijfje kijkt, doet dat ook.

Het operationele verlies nam in het boekjaar dat eind maart eindigde fors toe. Het steeg van 4,4 miljoen euro tot 10 miljoen euro. De omzet lag op 11,8 miljoen euro, meer dan dubbel zoveel als de 4,8 miljoen euro van het boekjaar 2015.

Investeren

Dat de luxesupermarkt zwaar verlieslatend is, komt doordat ze volop investeert. In het vorige boekjaar opende Cru twee nieuwe winkels, in Gent en in Wijnegem, waardoor het totale aantal Cru-winkels nu op drie ligt.

Nieuwe winkels bouwen kost geld. Bovendien moesten nieuwe personeelsleden worden aangenomen. Door de nieuwe winkelopeningen verdubbelden de personeelskosten net niet naar 4,3 miljoen euro.

Cru investeerde vorig jaar in nieuwe technologie. ©Tim Dirven

Tegelijk investeert Cru ook in zijn eerste vestiging, die in mei 2015 de deuren opende in Overijse. Die winkel werd in het vorige boekjaar bijvoorbeeld uitgebreid met een restaurant. In het recentste jaarverslag staat ook te lezen dat de keten nieuwe technologische snufjes ontwikkelde, waaronder apps.

Om dat allemaal te betalen pompte Colruyt in maart nog 10 miljoen euro in Cru. De groep doet uitschijnen dat het bereid is ook in de toekomst te blijven investeren. CEO Jef Colruyt zei in september op de aandeelhoudersvergadering van Colruyt Group dat hij 'positieve reacties krijgt van klanten'. In het jaarverslag van Cru wordt de 'nauwe samenwerking met en ondersteuning door moedervennootschap Colruyt' benadrukt.

Winstgevendheid

We gaan volop werken aan de winstgevendheid van Cru.
Marc Hofman
Financieel directeur Colruyt

Dat Colruyt nog volop bezig is met het finetunen van het concept van Cru, gaf financieel directeur Marc Hofman aan op de aandeelhoudersvergadering. 'We hebben nu drie Cru-winkels en daar blijft het voorlopig bij', zei hij. 'We gaan nu volop werken aan de winstgevendheid van de keten.' Pas als Cru winstgevend blijkt, zal Colruyt Group het concept uitrollen, was de boodschap.

De ambitie om op termijn nieuwe winkels te openen is er zeker. In België is er plaats voor 20 Cru-winkels, gaf Colruyt in de afgelopen jaren aan.

Groeipool

Colruyt rekent op Cru om te kunnen blijven groeien in België. Met zijn oerketen Colruyt benadert de supermarktgroep het verzadigingspunt: bijna iedereen in België heeft wel een Colruyt in zijn buurt. Met Cru kan Colruyt een nieuw publiek aanboren, zonder zijn andere ketens echt pijn te doen.

Veel Cru-producten worden in de winkels bereid. ©Wim Kempenaers

Om dezelfde reden is Colruyt ook bezig met de opening van tientallen nieuwe winkels van de buurtwinkelketen OKay en Bio-Planet, dat bioproducten verkoopt.

Boost

Als Cru een succes wordt en op grote schaal kan worden uitgerold, zou dat ook de winst van de Colruyt-groep een boost kunnen geven. Voor de dure kwaliteitsproducten die Cru verkoopt, kan de keten zijn klanten hoge prijzen aanrekenen en meer winst boeken.

De winst van Colruyt staat de laatste tijd erg onder druk. Dat komt doordat de in België actieve ketens elkaar steeds feller beconcurreren met kortingen. Aangezien de keten Colruyt er prat op gaat steeds de laagste prijzen aan te bieden, moet ze de kortingen die haar concurrenten aanbieden ook doorvoeren.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content