analyse

Waarom de concurrentie zo bang is van Amazons overname

Amazon is al bescheiden actief in het aan huis leveren van voedingswaren met Amazon Fresh. ©REUTERS

De intrede van e-commercespecialist Amazon in de klassieke supermarktbusiness is een bedreiging van formaat voor de traditionele spelers, die worstelen om hun webwinkels van de grond te krijgen.

E-commerce geldt al jaren als het beloofde land in de klassieke retailsector. Alleen: geen enkele traditionele supermarktketen is er al in geslaagd om dat land te bereiken. Alle grote spelers zijn online aanwezig, maar niemand heeft al een schaalgrootte bereikt waarbij die online verkopen een noemenswaardig aandeel van de groepsomzet kunnen claimen.

Een gigant als Walmart wil over zijn online-activiteiten niet meer informatie geven dan de evolutie van de omzet. Die omzetgroei oogt best spectaculair met een groei van 63 procent tijdens het eerste kwartaal, maar dat vertelt eerder dat die omzet in absolute cijfers uitgedrukt nog in de kinderschoenen staat. Het beeld wordt verder vertekend door de rist overnames van andere webwinkels die Walmart de afgelopen jaren deed. Daarmee koop je omzet, maar dat zegt weinig over de organische groei, al stelt Walmart in zijn eigen communicatie dat het gros van de groei wel degelijk organisch (dus gewoon door groei van de reeds bestaande activiteiten) is.

3,4%
Het aandeel van online verkopen in de groepsomzet van 62,3 miljard euro van Ahold Delhaize.

Ahold Delhaize beschikt met Peapod over de grootste online leverdienst van voedingsproducten van de VS. Dat zegt echter meer over de stand van de sector dan over Peapod zelf. De groep geeft geen aparte cijfers over Peapod, maar splitst het aandeel online in de groepsomzet wél uit. In 2016 klokte die af op een totaal van iets meer dan 2 miljard euro. Dat omvat ook de omzet van webwinkel bol.com. Dat klinkt niet slecht, maar is goed voor amper 3,4 procent van de groepsomzet van een slordige 60 miljard euro.

AmazonFresh

Via de overname van supermarktketen Whole Foods komt met Amazon nu de absolute specialist op vlak van e-commerce de markt binnen langs de voordeur. In een klap krijgt topman Jeff Bezos een sterk merk en een netwerk van een slordige 400 winkels - doorgaans op toplocaties - in handen. Een combinatie die in een klap alle online inspanning van de 'klassieke' spelers van tafel zou kunnen vegen.

Amazon-topman Jeff Bezos. ©AFP

Amazon kan dat nu combineren met zijn reeds bestaande productaanbod én zijn leverdienst voor boodschappen, AmazonFresh. In april kregen we voor het eerst inzicht in die activiteit, die in het eerste kwartaal goed was voor een omzet van 10 miljoen dollar. Dat is nog erg bescheiden, maar groeit fors. Een groei waar nu een turbo kan op gezet worden met het product- en winkelaanbod van Whole Foods.

Wat dat betekent voor de ambities die Amazon al langer koestert om ook fysieke 'brick and mortar' winkels te openen, is niet meteen duidelijk. Afgelopen najaar lichtte de financiële nieuwswebsite Business Insider al een tipje van de sluier. Volgens interne documenten die Business Insider kon inkijken, droomde Amazon al vorig jaar van 2.000 fysieke AmazonFresh-winkels in de VS. Tot nader order blijft Whole Foods wel onder zijn eigen merknaam verder werken, maar een toekomstige ombouw naar AmazonFresh is verre van ondenkbaar.

Prijzenoorlog

21,5 miljard dollar
De oorlogskas van Amazon, niet oninteressant aangezien het bedrijf actief wordt op een Amerikaanse retailmarkt die verwikkeld is in een prijzenoorlog.

Dat alles is olie op het vuur dat nu al brandt op de Amerikaanse retailmarkt. Die lijkt in de greep van een onvervalste prijzenoorlog, aangevuurd door de toegenomen activiteit van de Duitse discountspecialisten Lidl en Aldi Süd. Amazon heeft de reputatie er niet voor terug te schrikken om zijn marges op te offeren in ruil voor meer marktaandeel. Een 'verschroeide aarde'-tactiek die het kan hanteren dankzij de schier eindeloze financiële slagkracht van de groep (eind maart beschikte de groep over 21,5 miljard dollar aan cash en cashequivalenten).

Sinds 2014 gingen in de VS al 18 supermarktgroepen over de kop. Dat zijn niet de grote nationale spelers, maar het toont wel aan dat de marges op zijn. Eerder deze week nog moest Kroger , dat in aantal winkels in de VS gemeten groter is dan Walmart, voor het tweede kwartaal op rij opbiechten dat het klanten verliest. Het bedrijf loste een winstwaarschuwing en moet nu de komst van Amazon verteren. Kroger verloor op twee dagen tijd een derde van zijn beurswaarde.

De markt reageert misschien wat fors. Amazon moet nog bewijzen dat het de hooggespannen verwachtingen kan inlossen. Maar het bedrijf is niet aan zijn proefstuk toe wat betreft het maken van onverwachte - denk maar aan de streamingdienst Prime Video - maar succesvolle zijsprongen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content