Zalando laat meer Europeanen betalen voor verzending

Wie voor een te gering bedrag bij Zalando bestelt, moet voortaan verzendingskosten betalen. ©Bloomberg

Na de Italianen moeten ook de Britten, de Ieren en de Spanjaarden verzendkosten betalen als ze kleine pakjes bestellen. De concurrentie volgt het voorbeeld. ‘Het gratismodel kentert.’

Zalando leerde de Europeanen kleding online te kopen door zijn pakjes altijd gratis op te sturen en geen verzendkosten aan te rekenen als klanten kleding terugsturen. Dat online winkelen comfortabel en goedkoop kon, lokte veel mensen van de winkelstraat naar de smartphone.

Maar de Duitse webwinkel stapt steeds meer af van zijn altijdgratismodel. In de afgelopen weken is de Duitse webwinkelreus in alle stilte verzendkosten beginnen aan te rekenen aan Britten, Ieren en Spanjaarden. Eind vorig jaar kregen de Italianen als eersten verzendkosten voorgeschoteld.

Niet alle pakjes komen met een extra prijskaartje. Alleen klanten die weinig spenderen per aankoopbeurt moeten extra betalen. Spanjaarden, Ieren en Italianen moeten verzendkosten betalen als voor minder dan 24,90 euro aan kleding in hun pakje zit. Italianen betalen dan 3,50 euro voor een thuislevering, Spanjaarden 2,90 euro en Ieren 3 euro. Britten betalen 3 pond verzendkosten voor pakjes die minder waard zijn dan 19,90 pond.

België

In België zijn alle verzendingen nog gratis. Of dat zo blijft, is koffiedik kijken. ‘Er zijn geen plannen om in andere landen verzendkosten in te voeren voor kleine pakjes’, zegt een Zalando-woordvoerder. Toen Zalando er in Italië mee begon, klonk het ook dat er voorlopig geen plannen waren voor andere landen.

‘Gratis’ verzendingen zijn niet gratis. Zalando betaalt ervoor.
Els Breugelmans
e-commerce-expert KU Leuven

Het initiatief van Zalando staat niet alleen. Vorige week kondigde zijn Britse tegenhanger ASOS aan dat klanten die ‘veel meer’ kleding terugzenden dan ‘de meest loyale ASOS-klant’ gebannen dreigen te worden. H&M schafte vorig week gratis leveringen af voor klanten die voor minder dan 25 euro kleding bestellen, tenzij ze erg trouw zijn en veel spaarpunten op hun klantenkaart hebben staan.

‘Er is een kentering bezig wat gratis verzendingen betreft’, zegt Els Breugelmans, een e-commerce-expert van de KU Leuven. ‘Het is tekenend dat Zalando, het bedrijf dat de spelregels in de sector heeft veranderd, de regels opnieuw aanpast. Andere volgen.’

Verlies

‘Online kledingverkopers proberen twee pijnpunten aan te pakken: gratis verzendingen en fraude door klanten: mensen die kleding bestellen, één keer dragen en dan terugsturen. De ‘gratis’ verzendingen zijn niet gratis. Zalando betaalt ervoor.’ Dat neemt een stevige hap uit de winst en leidt er geregeld toe dat Zalando een kwartaal met verlies afsluit.

Zalando probeert klanten ertoe aan te zetten meer in één keer te kopen om de omzet per pakje op te drijven. Hoe meer omzet een pakje oplevert, hoe makkelijker het is de transportkosten te dekken. Want die blijven per pakje min of meer hetzelfde. Het experiment in Italië, Spanje, het VK en Ierland past in die context.

Zalando neemt nog andere maatregelen om de omzet en de winst per pakje op te drijven. ‘We bieden onze klanten steeds vaker volledige outfits aan’, zegt de woordvoerder van Zalando. Zalando verkoopt sinds kort ook cosmeticaproducten, wat de omzet per pakje eveneens moet optillen. ‘We merken dat wie make-up en dergelijke koopt, vaak ook modeproducten aan zijn bestelling toevoegt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n