AB InBev verdient meer geld met minder bier

AB InBev-CEO Carlos Brito blijft worstelen met de Braziliaanse en de Amerikaanse markten. ©REUTERS

De grootste bierproducent ter wereld verkoopt minder bier, maar overklast moeiteloos de winstverwachtingen van analisten.

In het eerste kwartaal zakte de bierverkoop van AB InBev  met 0,2 procent tot 134,8 miljoen hectoliter. Dat is exact de hoeveelheid waarop analisten hadden gerekend.

Maar op die lagere volumes wist 's werelds grootste brouwer 4,7 procent omzetgroei tot 13,1 miljard dollar te halen. Analisten rekenden op hoogstens 3,6 procent omzetgroei.

Carlos Brito blijft worstelen met de Braziliaanse en de Amerikaanse markten. 'Het volume eigen bieren groeide sterk in Mexico, Colombia en Argentinië, maar dat werd gedeeltelijk tenietgedaan door een daling in de VS en Brazilië', meldt het concern in zijn kwartaalupdate.

Budweiser

In de Verenigde Staten - waar de pilsbieren het door de zware concurrentie van artisanale brouwers erg moeilijk hebben - krijgt AB InBev vooral zijn vlaggenschepen Budweiser en Bud Lite maar niet verkocht.

Terwijl de verkopen buiten de VS met 2,5 procent stegen verkocht Budweiser inclusief de Amerikaanse markt 1,3 procent minder bier. Het Belgische stermerk Stella Artois deed het wel uitstekend, met een plus van 12,3 procent. Corona steeg wereldwijd met 25,1 procent.

De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met 6,6 procent tot 5 miljard dollar. Het bedrijf doet daarmee beter dan verwacht. Analisten gingen uit van een groei van 4,7 procent. Een stijgende verkoop en synergieën deden de ebitda stijgen, maar dat werd gedeeltelijk tenietgedaan door de verkoop- en marketinginvesteringen voor de wereldbeker voetbal in Rusland van deze zomer.

De nettowinst daalde licht, van 1,46 miljard dollar twaalf maanden eerder tot 1,44 miljard dollar.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect