Ahold Delhaize ziet onlineverkoop boomen

Bol.com, de webwinkel van Ahold Delhaize. ©ANP

De supermarktketen Ahold Delhaize verpulverde in 2020 een jaar vroeger dan verwacht haar doelstelling voor e-commerce. De keerzijde van de pandemieboost zijn de stevig oplopende kosten.

Zeggen dat de pandemie de rode draad is in het rapport van Ahold Delhaize over het vierde kwartaal en 2020 is een understatement.

Een iets is zeker: de bovenste lijn groeit fors. In het boekjaar 2020 steeg de omzet met 13 procent naar 74,7 miljard euro. Het effect van de pandemie was het grootst in de belangrijkste markt: de Verenigde Staten. Amerikaanse ketens als Food Lion, Hannaford en Giant, goed voor 60 procent van de groepsomzet, krikten de verkoop met 16 procent op tot 51,8 miljard dollar (45,5 miljard euro).

+67%
ONLINE
Ahold Delhaize krikte de onlineverkoop in 2020 met ruim twee derde op.

De analisten merkten dit voorjaar al op dat Amerikanen veel meer buitenshuis eten dan Europeanen. Daarom is de shift van de horeca naar thuisverkoop in de Amerikaanse winkels nog veel meer uitgesproken. Niet dat de verkoop in Europa - hoofdzakelijk Albert Heijn in Nederland en Delhaize in België - niet boomde: plus 12 procent naar 29,3 miljard euro.

E-commerce

Het frappantst, ook met dank aan de pandemie, is de sterk groeiende e-commerce. De onlineverkoop steeg met 67 procent naar 7,58 miljard euro, met een verdubbeling in de VS en een groei van 57 procent in Europa. 4,3 miljard euro daarvan werd uitgegeven bij het Nederlandse dochterbedrijf Bol.com. De doelstelling voor 7 miljard onlineverkoop tegen eind 2021 is dankzij de pandemie een jaar eerder gehaald dan gepland.

CEO Frans Muller verwacht in 2021 een verdere groei van 30 procent van de onlineverkoop, zelfs tegenover het sterke 2020. Voor Bol.com alleen al rekent Ahold Delhaize dit jaar op 5 miljard euro omzet.

In de rest van de resultatenrekening is de goede gang van zaken minder aanwezig. Over heel 2020 steeg de winstmarge wel van 4,2 naar 4,8 procent, maar in het vierde kwartaal zakte ze van 4,4 naar 4,1 procent. Voor 2021 rekent Muller voorzichtig op een marge van 'minstens 4 procent'.

Die prognose omschrijft het beurshuis ING als 'conservatief'. Ze schiet de beleggers in het verkeerde keelgat. Het aandeel koerst 3 procent lager.

De reden voor de omzichtigheid is dubbel. Ten eerste moeten supermarkten om de toeloop van shoppers op te vangen meer investeren in veiligheid en in personeel. De winkels moeten vaker worden schoongemaakt en in veel landen zien bewakers erop toe of er niet te veel volk is. Mee daardoor stegen de werkingskosten in 2020 met 10 procent naar 14,37 miljard euro.

Ten tweede is e-commerce in de voedingssector minder rendabel dan in de bakstenen winkels. De Britse supermarkten - waar onlinekruideniersverkopen veel meer ingeburgerd zijn dan op het continent, kampten daar tijdens de pandemie mee.

Bovendien moest Ahold Delhaize stevig in de buidel tasten voor een pensioendeal met de Amerikaanse en Nederlandse werknemers. In de VS investeerde Ahold Delhaize 1,4 miljard dollar in enkele pensioenfondsen. Daardoor was er in het vierde kwartaal netto een klein verlies en zakte over heel 2020 de nettowinst met een vijfde naar 1,30 euro per aandeel. Toch verhoogt Muller het dividend met 18 procent naar bruto 0,90 euro per aandeel.

Horeca

Net als de Ahold Delhaize-directie zijn ook de analisten voorzichtig over de toekomst. 'Alles hangt af van hoe het coronavirus evolueert', zegt Robert Jan Vos, een beursanalist van de bank ABN AMRO. 'Als binnenkort de horeca weer open gaat, kan dat nadelig zijn voor de supermarkten. Maar evengoed kan het coronaregime nog een hele tijd duren.'

Uitspraken doen over hoe de omzet en de winst zullen evolueren, is moeilijk. 'Als het normale leven herneemt, zal Ahold Delhaize mogelijk omzet verliezen. Al is dat niet zeker. In de VS eten mensen vaak in de horeca. De Amerikanen zijn nu al bijna een jaar zelf thuis aan het koken. Als ze dat ook na de pandemie vaker doen dan ervoor, kan een deel van de gewonnen omzet bij Ahold Delhaize en de andere supermarkten blijven.'

Ook het effect op de winst is moeilijk te voorspellen. 'Een groot deel van de kosten van corona blijft ook in 2021 lopen. Denk aan de bewaker aan de ingang of het extra schoonmaakpersoneel', zegt Vos. 'Maar andere kosten zijn vorig jaar al gemaakt en komen niet terug, zoals ontsmettingsinstallaties voor winkelkarretjes en schermen aan de kassa.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud