Ahold zet zwak eerste kwartaal neer

Albert Heijn, een van de voornaamste supermarktketens van de groep Ahold. ©HollandseHoogte/Hollandse Hoogte

De Nederlandse supermarktgroep Ahold heeft een zwak eerste kwartaal achter de rug. De cijfers bleven onder de analistenverwachtingen. De nettowinst klapte in elkaar omdat de groep een schikking trof in een zaak rond de prijspraktijken van zijn voormalige Foodservice-dochter in de VS.

De onderliggende operationele winst, het belangrijkste cijfer bij Ahold, viel met 4,1 procent (aan constante wisselkoersen) terug tot 392 miljoen euro, op een omzet van 9,8 miljard euro. Dat is lichtjes minder dan de 399 miljoen euro die analisten naar voren hadden geschoven.

'De verkoopstrends in het eerste kwartaal waren vergelijkbaar met het kwartaal voordien', reageert CEO Dick Boer in het persbericht. 'Een vlakke prestatie jaar op jaar, beïnvloed door lage inflatie en volumes die onder druk stonden in al onze markten.'

Waterbury

De evolutie van de nettowinst is moeilijker te beoordelen, omdat daar zowel vorig jaar als nu eenmalige elementen in spelen. De nettowinst in het eerste kwartaal van 2013 werd fors opgekrikt door een meerwaarde op de verkoop van joint venture ICA. Dat leverde een bonus van 1,7 miljard euro op.

Dit jaar is er een eenmalige last van 215 miljoen euro, waarvan na belastingen 177 miljoen euro overblijft. Dat is het geld dat Ahold opzij zette voor een schikking in de zogenaamde Waterbury-zaak. Dat is een groepsvordering van Amerikaanse klanten van Aholds voormalige Foodservice-dochter, naar aanleiding van twijfelachtige prijspraktijken daar.

Het resultaat: de gerapporteerde nettowinst daalt met 97,4 procent, van 1,95 miljard euro tot 50 miljoen euro. Indien alle eenmalige elementen uit de cijfers gezuiverd worden, is er eigenlijk sprake van een toename van de nettowinst met 11 procent, van 203 naar 227 miljoen euro.

België

Ahold is tegenwoordig ook actief op de Belgische markt, met de Albert Heijn-keten. Maar die telt in ons land nog maar een 20-tal winkels, en daar geeft de groep geen aparte cijfers over. De Belgische activiteiten vallen nu nog onder de divisie Nederland. Die boekte een omzetgroei van 1,2 procent, net dankzij de opening van nieuwe winkels in België en Nederland.

Maar ook hier laat de druk op de volumes duidelijk zijn sporen na. De divisie zag de vergelijkbare omzetgroei (omzetgroei gezuiverd van winkelopeningen en -sluitingen) met 1,3 procent dalen. Vorig jaar was er nog sprake van een groei met 2,2 procent.

En Ahold belooft niet meteen beterschap. 'Onze prognose voor het volgende kwartaal voorziet vergelijkbare handelsomstandigheden als in het eerste kwartaal', klinkt het in het persbericht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud