Albert Heijn mengt zich in 'strijd om de maag'

Het aantal gezinnen dat bij Albert Heijn over de vloer kwam zakte dit jaar tot minder dan 80 procent, tegen 88 procent in 2016. ©ANP

De supermarktgroep maakt plaats voor eethoeken. Voor de thuisbezorging van boodschappen en warme maaltijden onderhandelt Albert Heijn met Deliveroo en Thuisbezorgd.

Horeca en beleving rukken op in vastgoedland. Dat bleek gisteren nog uit de jaarcijfers van vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle

Op de Belgische markt neemt horeca (eten en drinken) 8 procent van het vastgoed voor zijn rekening. Dat is 2 procentpunt meer dan in 2013. Vrije tijd (beleving) en sport-etablissementen versnellen nog meer, van 6 naar 11 procent. Het aandeel van modewinkels daalde van 25 naar 19 procent.

'Het weerspiegelt de strijd om onze maag', zegt Evelien Van Hoecke, retailspecialiste van Jones Lang LaSalle. Het ter plaatse eten of afhalen van maaltijden wint aan belang.

Eethoeken

Supermarktgroep Albert Heijn   speelt in op die trend en pakt zijn winkels rigoureus aan.

Delhaize: 'Ook wij bekijken vernieuwing'

De Belgische supermarktketen Delhaize evolueert in dezelfde richting als zusterketen Albert Heijn. '2019 wordt een belangrijk jaar. Er staat veel op stapel', zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Delhaize lanceerde in de herfst een nieuwe winkelconcept, waarin minder plaats is voor producten in bulk. De vrijgekomen ruimte wordt ingenomen door verse voeding en bereide maaltijden. In de winkel staan ook schermen, zodat klanten producten kunnen kopen die niet in de rekken liggen.

Daarnaast lanceerde Delhaize de nieuwe keten Delhaize Atelier. Dat zijn kleine buurtwinkels waar mensen ook online bestelde boodschappen kunnen doen. Er staat ook een toog waar verse maaltijden gemaakt worden.

'Of we overwegen om samen te werken met diensten als Deliveroo of Takeaway.com? We bekijken al jaren of we nieuwe dingen kunnen invoeren', zegt Dekelver. 'Concreet nieuws is er niet.'

Traditionele kruideniersproducten zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding maken plaats voor eethoeken, meer groenten en fruit en kant-en-klaarmaaltijden voor snelle thuisbezorging. Dat zegt Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, in Het Financieele Dagblad.

Volgend jaar neemt de groep al ongeveer 150 winkels onder handen. 

De krant haalt cijfers van marktonderzoeker GfK aan. De traditionele supermarkten van Albert Heijn ontvingen dit jaar minder dan 80 procent van de gezinnen. In 2016 was dat nog 88 procent. 

Kolk trekt uit die terugloop de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn 'een andere functie' moeten krijgen. De retailer verliest overigens niet alleen terrein ten opzichte van concurrerende winkels. Ook de tot het Ahold-concern behorende formules als AH to go-gemakswinkels, AH.nl en webwinkel Bol.com snoepen klanten af.

Winkels dicht

Mogelijk worden er ook winkels gesloten. Kolk: 'Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden.'

Albert Heijn gaat ook eigen keukens introduceren voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden buiten de winkels gevestigd, en een eerste gaat begin volgend jaar open in Amsterdam.

Deliveroo

Voor thuisbezorging is de onderneming in gesprek met partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd. Albert Heijn wil begin volgend jaar meer duidelijkheid geven over de plannen voor het bezorgen van warme maaltijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud