Advertentie
Advertentie
interview

'Albert Heijn moet niet denken dat het Delhaize vanuit Nederland kan besturen'

©ANP XTRA

Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het erg onwaarschijnlijk dat Albert Heijn in België actief blijft als zijn moederbedrijf fuseert met Delhaize. Volgens hem zullen niet de klanten, maar vooral de producenten de gevolgen van een fusie merken.

Zullen de prijzen in de Belgische supermarkten dalen naar een even laag niveau als dat in Nederland, als Delhaize en Ahold één bedrijf worden?

Gino Van Ossel: 'De klanten zullen het minste merken van een eventuele fusie. Er zal een effect zijn op de prijzen, maar er is al langer een tendens van dalende prijzen in supermarkten. De kloof met Nederland (waar supermarkten goedkoper zijn dan bij ons, red.) zal verkleinen, maar niet verdwijnen. De loonkosten liggen in België gewoonweg hoger.'

Zullen de merken Delhaize en Albert Heijn naast elkaar blijven bestaan?

Van Ossel: 'Ik zie het gebeuren dat de 30 Albert Heijns die er in Vlaanderen zijn, worden omgedoopt tot Delhaize. Het bedrijf heeft er geen baat bij om met twee merken voort te gaan. Het is inefficiënt en het zorgt voor onnodige kosten. Er zouden bijvoorbeeld twee folders moeten worden gemaakt en het is duurder om twee merken in de markt te zetten dan één merk. Bovendien zet Albert Heijn op dit moment de markt op zijn kop. Ze doen iedereen pijn. Ook Delhaize.'

Gino Van Ossel ©Photo News

In Nederland werkt Ahold met goedkoop personeel. Zal Ahold van Delhaize, dat nu een herstructurering doormaakt, nog hardere maatregelen eisen om kosten te besparen?

Van Ossel: 'Dat is absoluut niet gewenst. Bovendien lijkt de kans me groot dat Delhaize na een mogelijke fusie zal opereren als een vrij autonoom dochterbedrijf van Ahold. Als Ahold denk dat het Delhaize vanuit Zaandam (waar het hoofdkantoor van Ahold is gevestigd, red.) kan besturen, dan dwaalt het. België is heel anders dan Nederland. Ik verwacht niet dat Delhaize-winkels door een fusie over vijf jaar totaal anders zullen functioneren dan nu. Alleen in de overkoepelende diensten - marketing, aankoop, IT en financieën - kunnen jobs verloren gaan.'

Wat zouden de gevolgen zijn voor Delhaizes concurrenten?

Van Ossel: 'Als Delhaize er in slaagt om de producenten minder te moeten betalen voor producten, dan zullen andere ketens zoals Carrefour en Colruyt daar ook van profiteren. Ook zij zullen dan lagere inkoopkosten kunnen bedingen. Fabrikanten zullen koste wat kost voorkomen dat er een grote prijzenoorlog uitbreekt waardoor één of twee ketens heel machtig worden. Toen Carrefour een zware herstructurering had doorstaan, hielpen alle fabrikanten het bedrijf omdat ze niet wilden dat Carrefour uit België zou wegtrekken. Stel dat Colruyt in de problemen zou raken door een fusie tussen Ahold en Delhaize, dan zouden de producenten Colruyt helpen.'

Zijn het de producenten die de gevolgen van een fusie zouden dragen?

Van Ossel: 'Het zullen vooral de producenten van merkproducten zijn die het het eerst zullen voelen. Ze zullen efficiënter moeten werken en in hun kosten moeten snijden. Ook producenten van huismerken zullen het wat moeilijker krijgen. Landbouwers kunnen dan weer gerust zijn. Ik verwacht dat een fusie voor hen weinig gevolgen zal hebben. Verse voeding wordt steeds belangrijker en lokale producten ook.'

Ook franchisenemers zijn volgens u zenuwachtig.

Van Ossel: 'Ze zien Ahold en Albert Heijn niet graag komen, omdat Nederlandse supermarkten heel weinig vrijheid geven aan hun zelfstandige winkeluitbaters. Delhaize geeft dan weer relatief veel vrijheid. De vraag rijst welke strategie het fusiebedrijf zal toepassen. Als het in België voor het Nederlandse model gaat, zullen veel zelfstandigen vertrekken naar andere franchiseformules zoals Spar. Dat beseffen ze bij Delhaize ook wel. De meeste winst halen ze bij hun zelfstandige partners. Ik verwacht dat de boodschap die ze zullen uitsturen naar hun franchisenemers zal zijn: er zullen betere aankoopcondities komen, maar voor het overige blijft het bij het oude.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud