Aldi en Lidl scoren met eigen luxeproducten

Aldi en Lidl smijten zich op luxeproducten. - ANP ©ANP

De discountwinkels van Aldi en Lidl hebben fors ingezet op de eindejaarsfeesten. Met succes. Ze verkochten meer dan voordien en pikken marktaandeel in van de andere supermarkten.

Lidl haalde voor de eindejaarsfeesten een 200-tal producten binnen die het normaal niet in de rekken heeft liggen. Ganzenlever onder meer. Drie varianten van het luxeproduct zijn er nu te koop, terwijl dat op normale dagen gewoon niet te vinden is bij de discounter. ‘We willen de consumenten niet alleen tonen dat onze prijzen lager zijn, maar ook dat we kwaliteit bieden’, zegt Lidl-woordvoerder Pieter-Jan Rynwalt.

In oktober begon de discounter met tv-reclame, een première voor de winkelketen in België. Rynwalt: ‘We hebben ook meer advertenties geplaatst, en die inspanningen werpen hun vruchten af. Ik kan geen cijfers geven, maar het is de voorbije dagen een pak drukker geweest dan vorig jaar.’ Lidl haalt volgens de GfK-peilingen een marktaandeel van 7,3 procent, terwijl het een jaar geleden nog op 5,3 procent zat. ‘Ik kan alleen stellen dat we tijdens de eindejaarsperiode nog sterker zijn gegroeid dan in het voorbije jaar’, zegt Rynwalt.

Producten

Lidl gaat er prat op dat het gelijkwaardige producten heeft voor veel lagere prijzen. De supermarkt verkoopt kreeft voor 6,99 euro, terwijl die bij Carrefour 14,90 euro kost. Die van Carrefour weegt wel ongeveer 400 gram, terwijl die van Lidl 325 gram afficheert, maar per kilo kost die bij Lidl 21,50 euro, tegenover 29,80 euro bij Carrefour.

Aldi verkoopt alleen eigen merken, waardoor het moeilijker is producten te vergelijken. De keten heeft wel een Excellence-gamma voor de feestelijkere voedingsproducten en verkoopt hertensteak voor net geen 20 euro per kilo, terwijl die bij Carrefour bijna 40 euro kost.

Details over de feestaankopen bij Aldi - dat in België een marktaandeel van iets meer dan 10 procent heeft - zijn niet te verkrijgen. Maar in het Verenigd Koninkrijk snoept de discounter duidelijk marktaandeel weg. Aldi won eerder deze maand in Londen de eerste prijs voor zijn mince pie, een traditioneel kerstgebak, waardoor de Britse consumenten nu de deuren van de winkelketen plat lopen. ‘De kwaliteit is net zo goed, voor prijzen die tot 20 procent lager zijn’, meldt Bloomberg.

Ongeveer de helft van de Britten zouden hun kerstaankopen bij een discounter doen, waardoor de omzet van Lidl en Aldi in het VK sinds oktober met 20 procent is gestegen. Wellicht zijn de cijfers in België gelijkaardig. Lidl geeft alvast toe dat in de voorbije dagen 25 procent meer producten aan de winkels werden geleverd.

Facelift

De Duitse winkelketens Aldi en Lidl hebben hard gewerkt om meer klanten aan te trekken. In België ondergingen de Lidl-winkels een facelift waardoor ze er nu net als andere supermarkten uitzien. Aldi-winkels daarentegen zien er nog altijd sober uit. Jaarlijks investeert Lidl in ons land zo’n 100 miljoen euro. Onlangs nog kwam er een nieuw distributiecentrum in Sint-Niklaas. Lidl is bovendien van plan nog meer winkels te openen dan de 300 die het hier al heeft. Ook Aldi wil nog meer winkels - nu 450 - in ons land.

De twee discounters halen in deze tijd van het jaar het onderste uit de kan om zich een gastronomisch imago aan te meten. Beide stuntten in de voorbije weken met sterrenchefs. Lidl liet een dertigtal restaurants met zijn producten koken, zonder dat de klanten daar iets van afwisten. De maaltijden kregen een score van gemiddeld 9,5 op 10. Zelfs de champagne werd op enthousiasme onthaald. Aldi opende in Londen zelfs een pop-uprestaurant voor één dag. En de Franse topchef Jean-Christophe Novelli kookte enkel met Aldi-producten. Maar ook hier was het succes overweldigend.

De winkelketens Delhaize, Carrefour en Colruyt konden gisteren niet bevestigen of ze de inspanningen van Aldi en Lidl voelen in hun inkomsten. Het was naar eigen zeggen nog te vroeg om cijfers te geven. Colruyt gaf wel mee dat het de voorbije weken extra op de feesten heeft ingezet met meer reclame en lagere prijzen voor producten waar het anders niet zoveel korting op geeft, zoals fruit en groenten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud