Advertentie
Advertentie

Alibaba mijdt nepgoederen met nieuwe QR-code

Alibaba wil falsificatie tegen gaan met unieke QR-codes ©REUTERS

Binnenkort zullen de producten die verkocht worden op de online marktplaats Alibaba een exclusieve QR-code meekrijgen. Die zal aantonen of het product authentiek is of niet. Op die manier wil het Chinese bedrijf de verkoop van namaakgoederen tegengaan.

Nadat zondagavond bekend werd dat Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci en Saint-Laurent Paris, Alibaba   voor de rechter sleept voor het verkopen van namaakproducten kondigt de Chinese e-commercegigant maatregelen aan om falsificatie tegen te gaan. Het zal gebruik maken van nieuwe QR-codes die de authenticiteit van het product moeten aantonen. Dat meldt de techblog Wired. Alibaba gaat voor de technologie een partnerschap aan met het Israëlische technologiebedrijf Visualead. Alibaba investeerde afgelopen januari nog een onbekend bedrag in die start-up.

Unieke codes

De QR-code zal toegepast worden op de traditionele manier. Alibaba zal een app te beschikking stellen waarmee de consument de code kan scannen. Na het scannen wordt er meteen informatie over het product weergegeven. Bij deze informatie zal meteen ook te zien zijn of het product authentiek is, of niet.

Opmerkelijk, de QR-codes van Visualead zullen er helemaal anders uitzien dan degene die we gewoon zijn te scannen. Het systeem zal gebruik maken van de zogenaamde 'dotless codes'. Hierbij blijft de zwart-witte blokjescombinatie behouden, maar centraal zal het logo van het product of producent te zien zijn. U kan al eens een kijkje hier nemen.

Nog steeds vragen

Of dit alle problemen zal wegnemen, is nog maar de vraag. De online webwinkel wil authenticiteit garanderen door een software te introduceren waarmee producenten van goederen eenvoudig hun producten met de unieke QR-codes kunnen voorzien. Volgens Alibaba zullen de namaakhandelaars op deze manier afgeschrikt worden om fake materiaal aan te bieden. Alibaba laat dus het initiatief aan de producenten zelf.

Alibaba krijgt al langer kritiek omdat er te weinig wordt gecontroleerd op de authenticiteit van de producten. Toch heeft de marktplaats sinds begin 2013 tot november 2014 al meer dan 16 miljoen dollar (14,3 miljoen euro) geïnvesteerd in het verwijderen en mijden van namaakproducten. Vorig jaar verwijderde het ook zo'n zes miljoen valse goederen op de site.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud