Amazon wil met retailers in zee voor kassaloze winkels

In de bestaande Amazon Go-winkels scannen klanten hun telefoon als ze de winkel binnenstappen. ©AFP

Amazon probeert de grote Amerikaanse retailers te overtuigen om samen te werken rond de technologie achter kassaloze winkels. Voorlopig happen ze niet toe.

Amazon experimenteert al enkele jaren met kassaloze supermarkten onder het merk Go. Voorlopig zijn er zo'n 25-tal dergelijke winkels. Met sensoren en camera's registreren de winkels wat mensen meenemen en rekenen dat automatisch af via hun rekening bij Amazon. De internetreus zette zijn ambities in de supermarktbranche kracht bij door de overname van de retailer Whole Foods.

Voor de verdere ontwikkeling van de technologie achter de kassaloze winkels probeert Amazon samen te werken met de grootste Amerikaanse distributeurs. De internetreus heeft een deel van die ontwikkeling ondergebracht in de vennootschap Dent, waarin ook andere bedrijven participeren. Die heeft gesprekken gehad met managers van de retailers Target en Walmart, weet de zakenkrant The Wall Street Journal.

Bedreiging

Target en Walmart hebben (nog) niet toegehapt. Verwonderlijk is dat niet: de Amerikaanse retailers zien Amazon al jaren als een bedreiging. Zij willen hun concurrent niet nóg sterker maken. Door de Dent-technologie vrij beschikbaar te maken (open source) - zodat er geen connectie meer is met Amazon - hoopt de internetreus ze te overtuigen.

Het gebruik van de Dent-technologie zou de retailers toelaten hun winkels te moderniseren en te automatiseren, luidt het. De Go-technologie automatiseert ook het voorraadbeheer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud