'Amerikaanse Lotus-koekjes mogen niet verschillen van de Belgische'

Lotus Bakeries-CEO Jan Boone: ‘De eerste koekjes zijn uit onze nieuwe Amerikaanse fabriek vertrokken.' ©Lotus Bakeries

De koekjesbakker Lotus Bakeries groeide in de eerste helft van dit jaar met meer dan 10 procent. Het bedrijf wil blijven groeien. Ook in de VS worden nu Lotus-koekjes gebakken.

Het zijn hoogdagen voor ondernemer Jan Boone. 87 jaar nadat zijn gelijknamige grootvader voor het eerst een speculooskoekje uit de oven haalde, bakt zijn bedrijf Lotus Bakeries de snack voor het eerst buiten de bakermat Lembeke. ‘We hebben een gloednieuwe fabriek gebouwd in de VS. Afgelopen weekend zijn de eerste vrachtwagens naar de winkels vertrokken. Deze week belanden de Amerikaanse Lotus-koekjes in de Amerikaanse winkelrekken.’

Het Amerikaanse project is een mijlpaal voor het beursgenoteerde familiebedrijf. Boone heeft er drukke tijden op zitten. ‘Ik ben verschillende keren naar de VS gevlogen. Over twee weken ga ik weer, want ook in de komende maanden moeten we onze processen verfijnen. Een team van 15 Belgische werknemers blijft ter plekke. Elke week videobellen we met elkaar.’

Boone heeft veel Amerikaanse speculoos gegeten in de afgelopen maanden, zelfs tijdens zijn vakantie. ‘Onze Amerikaanse koekjes mogen niet te onderscheiden zijn van de Belgische. Geen sinecure, want onze Amerikaanse fabriek koopt haar ingrediënten in de VS.’ Lotus stuurde Amerikaanse bloem, suiker en margarine op om er in Lembeke speculoos van te maken en te proeven of die smaakt zoals gewenst.

Factor

De Amerikaanse fabriek kost zo’n 65 miljoen euro. Lotus verwacht er veel van. De verkoopt stijgt er al jaren, vorig jaar met 20 procent naar 61 miljoen dollar. In 80 procent van de Amerikaanse supermarkten zijn de koeken te krijgen.

65 miljoen
Kostprijs
De Amerikaanse fabriek kost zo’n 65 miljoen euro.

Amerika is een van de factoren waarom het bedrijf ook in de eerste zes maanden van dit jaar fors groeide. Zowel de omzet als de brutobedrijfswinst (rebitda) steeg met 11 procent, terwijl de verhouding tussen beide (de marge) stabiel bleef op 20,4 procent (zie tabel). ‘We hebben het wat beter gedaan dan we hadden verwacht’, zegt Boone.

‘We groeien vooral door Biscoff (zoals speculoos in het buitenland heet, red.) en onze natuurlijke snacks’, zegt Boone. ‘Beide groeiden sterker dan de groepsomzet.’ Een andere verklaring is dat Lotus in de afgelopen tien jaar naar landen in de hele wereld is getrokken. Daar plukt het nu de vruchten van. De koeken zijn intussen te koop in pakweg Israël, Zuid-Korea, Jordanië en India.

Groeipool

De natuurlijke snacks - gemaakt zonder toegevoegde suikers - zijn sinds enkele jaren een nieuwe groeipool. Ze waren al te koop in het VK, België en Nederland. Lotus brengt ze naar steeds meer landen en maakt handig gebruik van de relaties die het dankzij zijn speculoos al met supermarktketens heeft. Zo liggen de natuurlijke snacks sinds januari bijvoorbeeld in de rekken van de Amerikaanse supermarkten.

Lotus zoekt ook nog steeds groei dichter bij huis. Het opende samen met een lokale partner een eigen kantoor in Italië. ‘Daar zijn we al jaren actief, maar onze omzet bedraagt er maar enkele miljoenen euro’s. Dat kan beter. Het nieuwe kantoor zal 24/7 bezig zijn onze producten aan de man te brengen.’

Lotus aast op kleine bedrijfjes

De Belgische koekjesbakker Lotus Bakeries wil een voet tussen de deur krijgen bij beloftevolle kleine voedingsbedrijfjes. Daarom richt hij een fonds op dat investeert in kleine bedrijven. Het gaat om bedrijven met al enkele miljoenen euro’s omzet. ‘We merken dat kleine interessante bedrijven met pakweg 30 miljoen euro omzet voor hoge prijzen worden overgenomen’, zegt CEO Jan Boone. ‘Daarom lijkt het ons beter om vroeger in dat soort bedrijven te stappen.’

Het fonds - FF 2032 genaamd - nam zopas 20 procent van de aandelen van Peter’s Yard over. Dat Britse bedrijf maakt crackers met zuurdesem voor bij het aperitief. Een volledige overname is mogelijk. ‘Met ons fonds kijken we ook naar takken die wat verder van ons kernmetier staan’, zegt Boone.

Daarnaast staat Boone ook open voor grotere overnames. ‘Wat dat betreft, kijken we vooral naar koekjes en zeker naar natuurlijke snacks.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect