Amerikaanse staking speelt Ahold Delhaize parten

Door een staking bij de Amerikaanse keten Stop & Shop liep de winst van Ahold Delhaize terug. ©AFP

Door een staking in zijn Amerikaanse winkels daalde de winst van Ahold Delhaize in het tweede kwartaal. Maar het bedrijf presteert volgens de verwachtingen van analisten. De Belgische winkels maken meer winst.

In april, mei en juni is de onderliggende bedrijfswinst van de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize  aan constante wisselkoersen met 14,1 procent gedaald naar 594 miljoen euro.

Dat blijkt uit het kwartaalrapport van de groep boven Delhaize, Albert Heijn en Bol.com. De omzet steeg wel met 1,5 procent naar 16,3 miljard euro. Het bedrijf betaalt een bruto interim-dividend van 30 eurocent per aandeel. Het is de eerste keer dat Ahold Delhaize een tussentijds dividend uitkeert.

Dat de winst daalde heeft te maken met de winkels in de Verenigde Staten. Die zijn goed voor twee derde van de omzet.

Stakingen

Ahold Delhaize had in april dagenlang te kampen met een staking bij Stop & Shop, een supermarktketen die winkels heeft in New York en omstreken. Doordat de winkels dicht waren en Ahold Delhaize ze nadien terug probeerde te lokken met kortingen, liep Ahold Delhaize 240 miljoen dollar omzet en 100 miljoen dollar onderliggende bedrijfswinst mis.

2,9%
België
De winstmarge van de Belgische Delhaize-winkels stijgt van 2,7 naar 2,9 procent. De omzet blijft ondanks een paaseffect stabiel.

Bovendien moest het bedrijf de lonen verhogen. Daarom waarschuwden de Nederlanders al in april dat de winst van de volledige groep dit jaar licht lager zou uitkomen dan vorig jaar. Dat vooruitzicht stelt de supermarktgroep opnieuw.

Het bedrijf profiteerde van het feit dat Pasen dit jaar plaatsvond in het tweede kwartaal, terwijl mensen hun paaseitjes en de spullen voor hun paasbrunch vorig jaar in het eerste kwartaal kochten.

België

Desondanks ging de supermarktketen er in België niet op vooruit. De omzet bleef stabiel op 1,3 miljard euro. Zonder paaseffect zou er een daling van 1 procent zijn.

De winst gaat wel omhoog. De onderliggende marge stijgt van 2,7 naar 2,9 procent, omdat Delhaize de kosten onder controle hield.

In thuisland Nederland steeg de omzet van Albert Heijn en de webwinkel Bol.com met 4,2 procent naar 3,7 miljard euro. De winstmarge daalde wel van 5,5 naar 5,2 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect