Analisten zetten zich schrap voor Delhaize

Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers moet zijn bedrijf door een moeilijke periode loodsen - Foto Emy Elleboog

De derdekwartaalresultaten van kleinhandelaar Delhaize beloven woensdagochtend, temidden van de nieuwsstroom over de Amerikaanse presidentsrace, geen opwekkende lectuur te worden. Analisten zien een aanhoudend zwakke economie, gebundeld met sterke concurrentie als de grootste bedreigingen.

Een daling van de operationele winst (ebit) van zo'n 20 procent, waarbij de VS en België als voornaamste markten zowat 30 procent achteruit boeren. Het mag duidelijk zijn: het worst case scenario is ingecalculeerd door de analisten. De omzet staat onder druk door concurrentie en een zwakke economie, en de marges worden nog eens extra afgeroomd door de uitgaven aan winkelvernieuwingen en prijsverlagingen.

De omzet zou volgens de verwachtingen nog licht stijgen tot 5,753 miljard euro. Maar vanaf dan boert alles achteruit. De bedrijfswinst zou uitkomen op 197 miljoen euro, tegen 238 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst zou terugvallen van 133 tot 98 miljoen euro.

Opvallend is dat de analisten ondanks die sombere voorspellingen optimistisch blijven over het aandeel Delhaize. Pascale Weber van KBC Securities hanteert een koopadvies en een koersdoel van 40 euro. Haar collega bij Bank Degroof, Marc Leemans, houdt het bij een 'accumulate'-advies en een koersdoel van 39 euro. 'Delhaize blijft een koopje', luidt het oordeel. Weber wijst erop dat het investeringsfonds Silchester International Investors dezelfde mening lijkt te hebben, omdat het fonds zijn belang onlangs optrok tot 10,05 procent.

Wat niet wil zeggen dat er heel wat onzekerheden achter die adviezen schuil gaan. Delhaize is volop bezig met de omvorming van zijn Food Lion-winkels in de VS. Dat is een erg belangrijke operatie, aangezien Food Lion nog steeds goed is voor 40 procent van de groepsomzet. Dat kost in eerste instantie vooral veel geld, maar de verkoopstrends lijken toch aan te geven dat Delhaize met de ingrepen op het juiste pad zit.

In België heeft Delhaize ook al wat van zijn pluimen verloren. Het consumentenvertrouwen zit tegen, en die trend zal wel niet snel keren gezien de recente nieuwsstroom over grote ontslagrondes. En intussen zit de concurrentie niet stil. Leemans spreekt zelf van een 'zeer geconcentreerd Colruyt en een ietwat meer geconcentreerd Carrefour'.

Uitsluitsel woensdagochtend om 7 uur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud