Balkan duwt Delhaize in rode cijfers

Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers, die aan zijn laatste dag als CEO bezig is - Foto Photo News ©Photo News

De kleinhandelaar Delhaize is in het derde kwartaal in de rode cijfers gedoken. Boosdoener is de Balkanketen Delta Maxi. De groep boekt een waardevermindering van 195 miljoen euro op de goodwill en op de merknamen van die keten, die in 2011 werd overgenomen.

Delhaize slaagt er wel in om met een omzet van 5,34 miljard euro beter te doen dan de gemiddelde analistenconsensus van 5,31 miljard euro. Maar dan gaat het van kwaad naar erger. De onderliggende bedrijfswinst (ebit) klokte af op 176 miljoen euro, lichtjes onder de prognose van 180 miljoen.

Maar helemaal onderaan de resultatenrekening prijkt een volstrekt onverwacht verliescijfer van 87 miljoen euro. Boosdoener is de Balkanketen Delta Maxi. De kleinhandelaar schrijft liefst 195 miljoen euro af op de goodwill en op de merken van die keten. 'Als gevolg van een lager dan verwachte groei van de opbrengsten en winstgevendheid bij Maxi, en een verslechterend economisch klimaat', klinkt de uitleg. Haal dat effect uit de cijfers, en Delhaize boekt 108 miljoen euro winst, wat eigenlijk beter is dan de gemiddelde analistenverwachting.

Albanië en Montenegro

Sinds Delhaize Delta Maxi in 2010 overnam, vallen daar vooral veel lijken uit de kast. De Balkangroep kostte in 2011 932,5 miljoen euro (inclusief 300 miljoen euro aan overgenomen schulden). Sindsdien heeft topman Pierre-Olivier Beckers de handen vol gehad om die activiteiten op een rendabiliteitspeil te krijgen dat vergelijkbaar is met de rest van de groep.

Maar omdat er intussen ook in de VS strubbelingen waren, moesten keuzes gemaakt worden. Delhaize koos voor een volledige opfrissing van zijn Food Lion-keten. Dus was er minder geld om Delta Maxi volledig aan te pakken. Sinds de overname werden daarom al de winkels in Albanië en Montenegro afgestoten.

Tijdens de persconferentie benadrukte Beckers wel dat Delhaize niet van plan is om de handdoek in de ring te gooien. 'We zijn met Delta Maxi ruim marktleider in Servië, met een rendabiliteit die bij de hoogste in de groep zit', zei hij. 'Servië is een sleutelmarkt voor ons. Maar het macro-economische klimaat zit tegen, waardoor de cijfers onder onze verwachtingen blijven. Vandaar onze beslissing om een waardevermindering te boeken op de goodwill en de merken.'

VS

Elders in de groep kan Delhaize uitpakken met groeicijfers aan de bovenzijde van de resultatentrekeningen (volumes en omzet), maar dat ging wel ten koste van de winstgevendheid. In de VS kan Delhaize uitpakken met een vergelijkbare omzetgroei (omzetgroei uit een gelijk aantal winkels) van 2,2 procent. De totale omzet steeg met hetzelfde percentage tot omgerekend 3,3 miljard euro.

De Food Lion-omvorming zit in haar laatste fase en lijkt het gewenste resultaat op te leveren. Voor het vierde kwartaal op rij is sprake van een volumegroei. En bij de noordoostelijke luxeketen Hannaford, die de jongste tijd met meer concurrentie krijgt af te rekenen, hebben de prijsverlagingen ook geleid tot een volumegroei.

Die goede omzetprestaties ten spijt, kreeg de bedrijfswinst in de VS wel een klap van 20,2 procent. Dat komt omdat Delhaize vorig jaar besliste geen managementbonussen uit te keren, omdat de cijfers tegenvielen. Die bonussen werden dit jaar wel uitbetaald. Bovendien hebben de prijsverlagingen bij Hannaford de marges doen afkalven.

België

Een vergelijkbaar verhaal speelt zich af in ons land. Delhaize kan uitpakken met een toename van de vergelijkbare omzet met 1,5 procent en een totale omzetgroei van 4,3 procent tot 1,3 miljard euro. Maar die werd gerealiseerd via prijsverlagingen en promoties om de concurrentie het hoofd te bieden. Het resultaat: een daling van de onderliggende bedrijfswinst met 20,5 procent tot 33 miljoen euro.

Daarmee daalt ook de operationele marge in ons land naar een erg laag niveau van 2,6 procent. 'We krijgen uiteraard concurrentie uit alle hoeken', zegt Beckers. Maar hij licht er toch twee opvallend actieve concurrenten uit. 'Lidl speelt heel sterk met prijspromoties, en we zien bij elke nieuwe winkelopening Albert Heijn hard uithalen met prijsacties.'

Beckers maakt zich evenwel sterk dat die lage marge niet de nieuwe norm is voor Delhaize België. 'Wij werken voortdurend aan het verlagen van de kosten en de verhoging van de productiviteit', klinkt het. Hij citeerde onder meer de recente opening van een nieuw volautomatisch distributiecentrum als middel om dat te realiseren.

Jaarprognose

Ondanks dat voor het grootste deel slechte rapport houdt het management van Delhaize vast aan zijn jaarprognose. Delhaize mikt op een onderliggende bedrijfswinst van 'minstens' 755 miljoen euro. Dat is een daling met 3 procent ten opzichte van 2012.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud