Beleggers duwen Van de Velde lager na zwakke omzetcijfers

©Siska Vandecasteele

De lingeriegroep Van de Velde worstelt met een omzetdaling. 'Maar vanaf eind april was er een duidelijke verbetering merkbaar.'

Van de Velde   kon met zijn update over het eerste halfjaar beleggers niet overtuigen. De omzet daalde met 3,9 procent tot 110,8 miljoen euro. Indien geen rekening wordt gehouden met wisselkoersschommelingen zakte de omzet met 2,1 procent.  

De groei in digitale verkoop heeft tot dusver onvoldoende omzet gerealiseerd om de druk op het traditionele retailkanaal – de fysieke winkels – te compenseren.
Omzetupdate Van de Velde

In de korte omzetupdate spreekt het bedrijf uit Schellebelle wel over een ‘succesvolle lancering' van de badpakkencollectie Marie Jo Swim. Ook de verkoop via digitale kanalen dikte aan en levert volgens CEO Erwin Van Laethem nu zo'n 8 procent van de groepsomzet (tegenover ongeveer 7 procent vorig jaar). Maar dat alles is nog onvoldoende om de omzetdaling in de winkels - zowel eigen winkels als zelfstandige lingeriewinkels - te compenseren. 

'In het eerste kwartaal is de verkoop zeer langzaam op gang gekomen. De hele retailsector heeft gevoeld dat er minder trafiek was in de winkelstraten', aldus Van Laethem. 'Vanaf eind april, begin mei was er evenwel een duidelijke verbetering, al was het toen al relatief laat in het seizoen.'

Van Laethem mikte voor dit jaar in eerste instantie op een omzetgroei van zo'n 5 procent, maar moest daar in april al op terugkomen. De doelstelling luidt sindsdien: een stabiele tot licht lagere omzet tegenover de 209 miljoen euro van vorig jaar. Dat betekent dat de omzet van Van De Velde voor het derde jaar op rij niet zal stijgen. 'We zijn niet blind voor wat er in de markt gebeurt, maar we hebben waarschijnlijk te traag gereageerd', zei voorzitter Herman Van De Velde dit jaar nog verwijzend naar de opmars van e-commerce. 'Het bedrijf is altijd gegroeid, maar we lopen tegen een aantal dingen aan.'

Kostelijke ingrepen

Om die 'dingen' op te lossen, werd Van Laethem vorig jaar binnengehaald als nieuwe CEO. Van Laethem, die voorheen nieuwe digitale businessmodellen op punt zette bij de energieleverancier Essent, investeert onder andere volop in de IT-infrastructuur, die hij eens vergeleek met een 'oude Nokia die vervangen wordt door een nieuwe iPhone'. Nog op het prioriteitenlijstje: finetunen van het logistieke apparaat en de uitbouw van de onlineverkoop.

Die zware en noodzakelijke ingrepen kostten het bedrijf ettelijke miljoenen waardoor de brutobedrijfswinst (ebitda) dit jaar volgens het bedrijf met 12 à 20 procent zal zakken. In welke mate de winst in het eerste halfjaar werd aangetast, zal pas eind augustus duidelijk worden bij de publicatie van de halfjaarcijfers. 

Storm

De storm die over het bedrijf uit Schellebelle raast heeft de aandeelhouders - in eerste instantie de familie Van De Velde zelf - al een fortuin gekost. Het aandeel zakte sinds de piek van eind 2016 met zowat 60 procent. Bovendien moesten de aandeelhouders dit jaar genoegen nemen met een 70 procent lager dividend.  

-60%
Ex-oogappel valt van voetstuk
Sinds de piek van eind 2016 heeft het aandeel Van de Velde bijna 60 procent van zijn waarde verloren.

Een nieuw e-commerceplatform moet de komende jaren soelaas brengen en de groeimotor opnieuw in gang krijgen. 'Eind dit jaar zal dat platform operationeel zijn', zegt Van Laethem. 'In de eerste helft van 2019 zullen we het verder opschalen en al onze winkelpartners erbij betrekken. In de tweede jaarhelft zullen we vervolgens meer gepersonaliseerd werken met de eindconsument. We zullen geleidelijk aan een versnelling zien van de opwaartse trend', zegt Van Laethem, die zich niet laat verleiden tot meer specifieke uitspraken. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect