Belgen kopen derde meer producten op internet

Vooral kleding ging vorig jaar vaker over de digitale toonbank. ©Photo News

Door de uitbraak van het coronavirus kochten de Belgen een derde meer producten online. Toch kromp de totale Belgische e-commercemarkt met 13 procent. De verkoop van tickets voor reizen en evenementen kelderde.

Winkeliers bekomen van een hels 2020. Door het coronavirus waren hun winkels wekenlang dicht en explodeerde de onlineverkoop. Dat blijkt nu ook uit een onderzoek dat het bureau GfK uitvoerde voor de e-commercefederatie BeCommerce.

In de eerste negen maanden van 2020 spendeerden de Belgen 4,9 miljard euro aan spullen op het internet, diensten als tickets niet meegerekend. In de eerste drie kwartalen van 2019 ging het op 3,7 miljard euro. Cijfers van het vierde kwartaal zijn er nog niet.

Alleen winkelen

De groei van de e-commerce was er tijdens de verplichte winkelsluitingen, maar ook in de periodes toen de winkels wel open waren, zegt BeCommerce. Ook toen lag winkelen aan banden. Op dit moment wordt shoppers gevraagd alleen te winkelen. Het aantal klanten dat in een winkel mag rondlopen, is beperkt.

Belgen kochten online vooral meer kleding dan vroeger, blijkt uit het onderzoek. De onlineverkoop steeg met de helft. Ook elektronica zat in de lift.

Harder groeien dan Nederland

Het lijkt erop dat de Belgische e-commercesector harder groeide dan de buitenlandse. Uit een ander onderzoek, van winkeldataverzamelaar RetailSonar, blijkt dat de verkoop van webwinkels die geen voeding verkopen vorig jaar in België steeg met 91 procent. In Nederland ging het om 60,5 procent.

Het is een vaststelling die veel ondernemers de voorbije maanden deden. Vaak maken ze de analyse dat België de voorbije jaren achterophinkte wat online shoppen betreft. Door corona maakte ons land een inhaalslag.

Ondanks de groei is 2020 geen grand-crujaar voor de Belgische e-commercesector. Er zijn winnaars, maar ook veel verliezers. Producten kenden een grote stijging, maar de verkoop van diensten daalde fors.

De onlineverkoop van tickets voor reizen en evenementen zoals theater, festivals en cinema kelderde, blijkt uit het onderzoek van BeCommerce. Naar dergelijke diensten ging in de eerste negen maanden van 2020 maar 25 procent van alle onlinebestedingen, tegenover de helft in 2019. Daardoor daalde de totale e-commerceomzet van de eerste drie kwartalen van 2020 met 13 procent naar 7,3 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud