Belgen kopen opnieuw meer bij Delhaize

Een winkel van Delhaize. ©BELGA

De supermarktketen Delhaize heeft in het derde kwartaal meer verkocht en maakte ook meer winst. Moedergroep Ahold Delhaize presteert sterk.

De Belgen deden in juli, augustus en september voor 1,2 miljard euro boodschappen bij Delhaize. Dat is 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Daarmee ligt de omzetgroei iets lager dan in de twee vorige kwartalen. Terwijl Delhaize toen marktaandeel won, is het marktaandeel nu stabiel.

De retailer wijst erop dat de groei wat lager ligt door een kalendereffect van ongeveer 0,5 procentpunt. In het kwartaal zat één zondag meer dan een jaar eerder en die dag zijn meer dan 120 winkels niet open.

Uit de omzet wist Delhaize meer winst te puren. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 6,2 procent naar 38 miljoen euro. Zo mag Delhaize 3,2 procent van zijn verkoopcijfer als winst in de boeken schrijven, tegenover 3 procent in het derde kwartaal van 2017.

Maandenlang verlies

Dat is een opsteker voor de keten en zijn 764 winkels, want jarenlang liep de winst terug en stond ook de omzet onder druk. Vooral de 120 die Delhaize zelf uitbaat hadden het moeilijk.

3,2%
Winstmarge
Delhaize mag 3,2 procent van zijn verkoopcijfer als winst in de boeken schrijven, tegenover 3 procent in het derde kwartaal van 2017

Sinds dit jaar gaat het weer beter. In het kwartaal dat in januari begon, tekende Delhaize voor het eerst sinds eind 2016 weer omzetgroei op. Die kon het een kwartaal later omzetten in winstgroei.

Het tij keert doordat Delhaize zijn promotiebeleid omgooide. De keten geeft minder, maar grotere kortingen. De winstgevendheid zit in de lift doordat Delhaize kosten bespaart sinds het in 2016 in handen kwam van de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize .

Doel: meer winst

Toch is Delhaize nog niet tevreden met de huidige winstmarges. 'We komen van ver maar we zijn er nog niet', zei Ahold Delhaize-CEO Frans Muller afgelopen zomer.

Om de winst verder te doen groeien wil Delhaize zijn personeel flexibeler inzetten. Vandaag werken werknemers in één afdeling. Op drukke momenten worden ze in een andere afdeling ingezet. Die flexibele opstelling wil Delhaize verder doordrijven. Binnenkort start een testproject in zes winkels.

Als het plan slaagt, kan Delhaize even succesvol worden als de Nederlandse en Amerikaanse supermarktketens van moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat heeft het in het derde kwartaal goed gedaan. Beter dan wat analisten hadden gedacht.

Beter dan verwacht

De omzet van de groep steeg met 4,3 procent naar 15,8 miljard euro. Beursanalisten hadden de lat op 15,5 miljard euro gelegd. Dat blijkt uit een analistenconsensus die het bedrijf een eind oktober verspreidde.

De onderliggende bedrijfswinst steeg met 9,6 procent. Ze lag met 647 miljoen euro hoger dan de 620 miljoen euro waarop analisten hadden gerekend. De nettowinst steeg met 26,7 procent naar 459 miljoen euro.

Amerikaanse winkels

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 4,3 procent, de onderliggende bedrijfswinst met 10,1 procent. Ahold Delhaize boekt daar twee derde van zijn omzet via ketens als Food Lion en Stop & Shop.

12 miljoen
Onlineverkoop
De webwinkel van Delhaize boekte 12 miljoen euro omzet, of 18 procent meer dan een jaar eerder.

In Nederland steeg de omzet met 5,8 procent. Dat komt door de Albert Heijn-winkels, maar ook door de webwinkel Bol.com. Die groeit met 30 procent. Ook het geld van Belgische klanten die iets kopen bij Bol.com belandt in de kassa van Ahold Delhaize Nederland.

In België kunnen de Nederlanders hun e-commerceverkoop ook opdrijven. De webwinkel van Delhaize boekte 12 miljoen euro omzet, of 18 procent meer dan een jaar eerder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect