Belgen kopen steeds meer online

Vorig jaar spendeerden Belgen 10,6 miljard euro op het internet. ©BELGA

Belgen gaven vorig jaar 10,6 miljard euro uit via webwinkels. ‘Een cijfer dat zal blijven stijgen, onder andere door de opkomst van de online supermarkt.’

De Belgen spendeerden vorig jaar bijna 6 procent meer bij webwinkels dan in 2017 (zie grafiek). Daarmee ging de sector er voor het zoveelste jaar op rij fors op vooruit. Zeker speelgoed, kleding en elektronica kopen mensen steeds vaker op het internet.

Maar in vergelijking met de voorgaande jaren vertraagt het groeitempo van de e-commerce. ‘Toch zal e-commerce nog jaren blijven doorgroeien’, zegt Sofie Geeroms, de CEO van de belangenvereniging BeCommerce. ‘In vergelijking met onze buurlanden hebben we nog altijd een achterstand en Belgische bedrijven zoals Schoenen Torfs, JBC en Standaard Boekhandel zijn volop bezig met investeringen. We zullen groeien naar het niveau van pakweg Nederland.’ De Nederlanders besteden 24 procent van hun uitgaven in webwinkels. België zit volgens cijfers van BeCommerce aan 18 procent.

‘Er is nog veel groeipotentieel voor de Belgische e-commerce’, zegt de winkelexperte Els Breugelmans (KU Leuven). Zij kijkt vooral naar de supermarkten. ‘Die zijn daar al volop mee bezig. Een keten als Colruyt wil ook een versnelling hoger schakelen.’ De supermarktgroep wil vanaf dit jaar online bestelde boodschappen thuis leveren, wat ze nu nog niet doet.

‘Slechts 2 procent van de voeding wordt nu online verkocht’, zegt Breugelmans. ‘Ik verwacht dat dat in de komende jaren fors zal toenemen.’

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect