Advertentie
Advertentie

België houdt stand binnen groep Carrefour

De broodafdeling in een Carrefour in São Paulo ©Bloomberg

De omzetgroei van Carrefour is in het derde kwartaal versneld. In Spanje herstelt de markt en Latijns-Amerika blijft sterk boeren. China vorm een toenemende bron van zorgen.

De Franse retailer, het nummer twee in de wereld, zag de omzet met 2,2 procent toenemen in de periode juli-september tot 21,5 miljard euro, blijkt uit een persbericht. Op organische basis – zonder rekening te houden met wisselkoersen en de verkoop van brandstoffen – bedroeg de groei zelfs 3,5 procent. Dat is een duidelijke versnelling tegenover het tweede kwartaal (+2,6%).

Op de Franse thuismarkt , die tekent voor een kleine helft van de totale omzet, werd er voor het elfde kwartaal op rij groei geboekt. In het derde kwartaal dikte de verkoop met 1,6 procent aan op organische basis. Alle winkelformaten gingen daarbij vooruit.

De internationale markten van Carrefour lieten een organische groei van 5,1 procent optekenen. In Zuid-Europa zet het herstel zich door. De verkoop in Spanje nam met 4,6 procent toe en de Italiaanse supermarkten zagen de omzet zelfs met 5,9 procent stijgen. In België steeg de verkoop op vergelijkbare basis met 2,7 procent.

De sterkste groei was er echter in Latijns-Amerika: een organische groei van 11,7 procent. Door forse wisselkoerseffecten blijft daar in het officieel cijfer echter niets van over: de in euro geboekte omzet daalde met 2,8 procent. Ondanks de economische moeilijkheden in Brazilië bleef de organische groei er sterk (+7,4%).

De verkoop in Azië zakte organisch met 7,5 procent, vooral door lagere consumptie in China , maar dankzij positieve wisselkoerseffecten steeg de geboekte omzet met 7,1 procent. Steeds meer analisten maken zich zorgen over de evolutie in China (-11,2%).

Na negen maanden boekt Carrefour een vergelijkbare omzetgroei van 2,5 procent tot 63,9 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud