Advertentie

'België ziet zijn e-commerceprobleem niet'

Mobiliteitsproblemen, maar ook weinig flexibele en dure arbeid, jagen bedrijven weg uit België. ©Yves Masscho

België wordt een steeds minder aantrekkelijke locatie voor opslagbedrijven en dat zal niet snel veranderen, vreest vastgoedbedrijf WDP.

'Internationale bedrijven die in onze streek een magazijn willen openen, zijn meer geneigd om voor Nederland te kiezen dan voor België. Bedrijven die met onlineverkoop bezig zijn op kop, maar ook verdelers van farmagoederen, consumentengoederen en gevaarlijke producten laten zich afschrikken', zegt Joost Uwents, de CEO het Belgische bedrijf WDP , dat magazijnen bouwt voor en verhuurt aan bedrijven zoals Greenyard, DHL, Action en Carrefour.

Mobiliteitsproblemen en het feit dat werkkrachten niet flexibel genoeg kunnen worden ingezet in België zijn het grote probleem. Bovendien schijnt België niet in te zien dat het met een probleem kampt. 'Iemand zou het licht moeten zien en ingrijpen, maar dat gebeurt niet', zegt Uwents.

Zwaartepunt WDP naar Nederland

Het zal al een prestatie zijn als we ervoor kunnen zorgen dat bedrijven die nu hier gevestigd zijn niet verhuizen naar Nederland.
Joost Uwents
CEO vastgoedbedrijf WDP

WDP voelt dat bedrijven België steeds vaker links laten liggen, doordat het zwaartepunt van het vastgoedbedrijf naar Nederland verhuist. De waarde van de gebouwen die WDP in Nederland heeft is sinds vorig jaar groter dan die in België. De Nederlandse magazijnen van WDP zijn 1,01 miljard euro waard. De Belgische 941 miljoen euro.

Qua oppervlakte heeft België nog een kleine voorsprong. 'Maar dit jaar zullen we wellicht maar één magazijn bouwen in België', zegt Uwents.

Nachtwerk en files groot probleem

Vooral het feit dat Belgische bedrijven hun personeel meer moeten betalen dan Nederlandse concurrenten is een grote handicap, zegt Uwents. 'Maar ook het gebrek aan arbeidsflexibiliteit geeft ons land een groot nadeel.'

Hij verwijst naar het feit dat Belgische bedrijven moeilijk 's avonds laat en 's nachts personeel kunnen inzetten. Daardoor kunnen Nederlandse e-commercespelers zoals Bol.com en Coolblue hun pakjes sneller leveren en zo klanten weghouden van Belgische concurrenten. In 2016 kwam voor het eerst meer dan de helft van de pakjes die Belgen online bestelden uit het buitenland.

Tien jaar gekrakeel over Oosterweel

1,01 miljard
De gebouwen die WDP in Nederland heeft waren vorig jaar met 1,01 miljard euro voor het eerst meer waard van de Belgische gebouwe, die 941 miljoen euro waard zijn.

Donderdag raakte bekend dat Schoenen Torfs er als eerste bedrijf in geslaagd is om personeel 's nachts te laten werken. 'Maar dat is een druppel op een hete plaat', zegt Uwents. 'Torfs stelt 12 mensen tewerk in zijn e-commercetak, maar bij grote internationale spelers gaat het om honderden zoniet duizenden werknemers.'

Ook files schrikken de sector af. 'Wie vanuit Breda de grens over rijdt schuift meteen aan in de file omdat al tien jaar gesproken wordt over mobiliteitsknoop in Antwerpen, maar er gebeurt niets.'

De politiek moet snel ingrijpen als ze de situatie wil veranderen. 'Dan nog zal het moeilijk worden, aangezien Nederland een voorsprong heeft opgebouwd die ze niet snel zullen verliezen. Het zal al een prestatie zijn als we ervoor kunnen zorgen dat bedrijven die nu hier gevestigd zijn niet verhuizen naar Nederland.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud