reportage

Belgisch FNG centraliseert kledingstock in Nederland

©arie kievit

FNG verdeelt binnenkort al zijn kleding vanuit één automatisch magazijn in Nederland. De Belgische modegroep kan zo kosten besparen.

Het lijkt wel de dag na de koopjes. Zo rustig is het in het magazijn van de Belgische modegroep FNG  in Zoetermeer, vlak bij Rotterdam. Er is haast niemand te bespeuren, maar in de verte klinkt luid geratel.

Tientallen purperen kleedjes zoeven via een transportband een vrachtwagentrailer uit. Recht het magazijn in, waar ze met honderden naast elkaar worden gestockeerd. ‘Straks worden ze verdeeld per winkel en gaan ze automatisch weer de juiste vrachtwagentrailer in’, zegt Manu Bracke, die het bedrijf in 2003 samen met medeaandeelhouders Dieter Penninckx en Anja Maes oprichtte.

Dit modemagazijn draait op een algoritme

‘Een computersysteem bepaalt welke kleding naar welke winkel gaat en hoeveel stuks. Een kleine winkel die bezocht wordt door wat oudere mensen krijgt minder en andere kleding dan een grote winkel in een buurt vol jonge mensen’, zegt Bracke. Als een hemdje plots goed verkoopt, weet het algoritme dat er meer zulke hemdjes naar de winkel moeten.

Weinig personeel

Tussen het moment waarop de kleding uit de truck het magazijn in raast tot het ogenblik waarop ze wordt uitgeladen in de winkels is amper menselijke tussenkomst nodig. De amper dertig vaste personeelsleden van het magazijn moeten er vooral op toezien dat het systeem niet hapert. We zien geregeld een personeelslid spurten naar een kledingstuk dat van de band gevallen is en het er weer aanhangen.

FNG

Opgericht: in 2003 door de ingenieurs Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke. Zij bezitten zo’n 60 procent van de aandelen.

Kapitaal: rondde gisteren een kapitaalronde van 30 miljoen euro af. De familie Torfs drijft haar belang op naar 5 procent. PMV stapt voor 5 procent in.

Merken: Brantano, Fred & Ginger, Expresso, Claudia Sträter, CKS, Miss Etam.

Omzet (2016): 460 miljoen euro.

Nettoverlies: 2,8 miljoen euro.

‘Dankzij dit magazijn kunnen we onze kosten sterk terugdringen’, zegt Bracke. FNG gaat de negen kledingmerken die het in het afgelopen decennium kocht in dit magazijn stockeren, in plaats van in meerdere kleinere magazijnen verspreid over België en Nederland. De Belgische merken CKS en Fred & Ginger liggen hier sinds juni. De rest volgt. ‘We kunnen in Zoetermeer 30 miljoen kledingstukken per jaar verwerken. We zitten nu aan 15 miljoen’, zegt Penninckx.

De uitzondering op de plannen is Brantano, dat zijn magazijn in België behoudt. ‘In Erembodegem blijft ons schoenenmagazijn, want met Brantano zijn we alleen in België actief’, zegt Penninckx. ‘We zouden kosten kunnen besparen door ook Brantano te verhuizen naar het magazijn in Zoetermeer, maar dat doen we niet. Er werken 60 tot 80 mensen in Erembodegem. Dat we een Belgisch bedrijf zijn, speelt mee.’

Winstgevender

Dieter Penninckx ©Diego Franssens

Met de beslissing om alle kleding onder te brengen in het magazijn in Zoetermeer laten de oprichters van FNG zien hoe hun businessmodel werkt. Bracke, Penninckx en Maes kopen ketens om groter te worden en kosten te besparen. Zo wordt FNG stilaan winstgevender. In de eerste helft van 2017 was er 2,8 miljoen euro winst op 228,4 miljoen euro omzet.

Dat FNG aarzelend weer winst begint te maken is te verklaren door kostenbesparingen en een focus op e-commerce in combinatie met stenen winkels. Ook daarbij helpt het hoogtechnologische magazijn in Zoetermeer.

‘Door het geautomatiseerde systeem kunnen we onze kleding makkelijker verkopen via kledingwebwinkels waarmee we samenwerken’, zegt Bracke. Het gaat om Zalando, Bol.com en Wehkamp, en binnenkort het Franse La Redoute en het Duitse About You.

Brantano houden we wel in België.
Dieter Penninckx
CEO FNG

Dat FNG in Zoetermeer en niet in België terechtkwam, is toevallig. ‘We kregen dit magazijn in handen door in 2016 Miss Etam over te nemen’, zegt Bracke. ‘De Nederlandse dameskledingketen ging failliet doordat ze te veel winkels had. Maar ze was erg sterk in e-commerce en had dit hoogtechnologische magazijn. Door winkels te sluiten konden we Miss Etam weer winst laten maken.’

Het technologische magazijn naar België verhuizen is praktisch niet haalbaar, maar ook niet wenselijk. In Nederland kan FNG veel goedkoper en efficiënter werken. ‘Hier wordt al jaren probleemloos tot 23 uur gewerkt, zodat onze klanten tot 22 uur kunnen bestellen en hun pakketje de dag nadien al thuis geleverd krijgen’, zegt Bracke.

Uitzendwerkkrachten inzetten is geen enkel probleem. Op drukke momenten kunnen we onze dertig vaste werkkrachten versterken met zestig uitzendkrachten. In heel drukke periodes werken hier honderd tijdelijken. Dat regelen in België zou veel moeilijker zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud