Boomend Gucci trekt Kering

het werk van Gucci's hoofdontwerper Alessandro Michele is mateloos populair. ©AFP

Het Italiaanse tassenmerk Gucci is in zijn eentje goed voor 40 procent van het Franse luxeconcern Kering.

Kering is het luxe-imperium van voorzitter François Pinault en diens zoon en CEO François-Henri. Onder de groep vallen naast Gucci merken als Yves Saint Laurent, Balenciaga, Stella McCartney, Bottega Veneta en Puma.

Terwijl de omzet van Kering met 25 procent groeide tot 15,48 miljard euro schoot de operationele winst zelfs met 56 procent omhoog tot 2,95 miljard euro en een nettowinst die meer dan verdubbelde tot 1,78 miljard euro.

Kering-CEO François-Henri Pinault. ©AFP

Die puike cijfers komen grotendeels op het conto van mode-dochter Gucci, waar de omzet met 45 procent steeg tot 6,2 miljard euro. Daarmee is Gucci voor de eerste keer groter dan het aanzienlijk deftigere Hermès dat vorig jaar 5,5 miljard euro omzet draaide. Op die exploderende omzet kon Gucci een operationele winstmarge van ruim 34 procent halen.

Gucci is daarmee goed voor bijna 40 procent van de groepsomzet en het merendeel van de winst van Kering.

Aartsrivaal

Kering spiegelt zichzelf nadrukkelijk aan zijn aartsrivaal LVMH, ook al zal het dat nooit bevestigen. Het luxe-imperium van François Arnault, met merken als Louis Vuitton, Dior, Guerlain en Moët & Chandon, is met een omzet van meer dan 42 miljard euro over 2017 bijna drie keer zo groot als dat van vader en zoon Pinault.

Hoewel Kering op het gebied van de marges dichterbij komt, blijft LVMH van François Pinault (foto) de onbetwiste luxekoning. ©Photo News

Om net als LVMH een zuiver luxemerk te worden, werden de afgelopen jaren tal van niet-luxedochters afgestoten. Nog maar een paar maanden geleden werd sportdochter Puma vervreemd: een belang van 70 procent van de aandelen wordt later dit jaar uitgekeerd aan de aandeelhouders. Kering zelf houdt 12 procent van Puma over. Andere dochters zoals winkelketen Fnac werden eerder al afgesplitst.

De focus op luxemerken werpt zijn vruchten af. De operationele winstmarge schoot vorig jaar omhoog van 15,2 procent naar 19 procent. Daarmee nadert Kering in hoog tempo de winstgevendheid van LVMH, dat vorig jaar een operationele marge van 19,5 procent haalde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content