Brantano-eigenaar Macintosh heeft last van late winter

Brantano, een van de ketens van Macintosh Retail Group. ©Photo News

Macintosh Retail Group, de Nederlandse holding boven winkelketens als Brantano en Scapino Nederland, heeft in het vierde kwartaal de impact gevoeld van het lange tijd zachte winterweer.

Op precieze winstcijfers is het nog wachten tot 19 maart. Macintosh  publiceerde dinsdagochtend zijn omzetcijfers in een trading update. Over het hele boekjaar ging de omzet met 5,9 procent omhoog tot 870,6 miljoen euro. Een groei die vooral gedragen wordt door de sterke stijging van de omzet via onlineverkoop, al dient daarbij gezegd dat het online segment voorlopig nog amper 7,5 procent van de totale omzet bedraagt.

Vooral in het vierde kwartaal liep de omzetgroei gevoelig terug. De winter kwam dit jaar erg traag op gang, waardoor klanten hun winteraankopen uitstelden. Macintosh maakt op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK melding van dalingen van de schoenenmarkten in Nederland en België met respectievelijk 4,5 en 2,8 procent. In het VK trok de markt dan weer wel aan met 1,9 procent.

Dan ging het een pak beter in de woningdecoratiemarkt. Macintosh is daar actief met de woonwarenhuisketen Kwantum. Die zag zijn omzet in het vierde kwartaal met net geen vijfde aantrekken. Maar Kwantum is een aflopend verhaal voor Macintosh, dat zich volledig op zijn Fashiondivisie wil concentreren. Sinds het begin van het jaar is het verkoopproces, dat al in het voorjaar van 2014 werd aangekondigd, formeel in gang gezet. Vorig jaar ontdeed Macintosh zich al van de Belgische Scapino-winkels, en hield het enkel de Nederlandse divisie van die discountketen over.

Macintosh licht al een tipje van de sluier over de winst- of beter verliesevolutie bij de groep. Het bedrijf schat dat het bedrijfsverlies (ebit) 2 miljoen euro lager zal uitkomen dan de -13,7 miljoen euro die vorig boekjaar werd gehaald. Beleggers bereiden zich ook best voor op een afboeking op de goodwill van Scapino.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud