Advertentie

Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen

Honderden supermarkten van Delhaize, Carrefour en Spar (Colruyt) worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. ©delhaize

De spanning in de supermarktsector neemt verder toe, nu er elke dag wel een levensmiddelenfabrikant prijsstijgingen aankondigt. 'Laat ons niet de rekening betalen', reageren de uitbaters van de Vlaamse buurtsupermarkten.

De voedings- en verzorgingsproductenmaker Unilever was afgelopen week de zoveelste producent die aankondigde zijn prijzen voor de supermarkten op te slaan. Eerder in de week kwamen concurrenten Procter & Gamble en Nestlé al met een gelijkaardige boodschap. Ook tientallen Belgische bedrijven als AB InBev, Lotus Bakeries en GBFoods (Devos & Lemmens) verhogen hun prijzen met 5 tot 10 procent, berichtte De Tijd een week geleden.

27 %
Het aantal verlieslatende zelfstandige supermarkten bedraagt volgens de jongste cijfers 27 procent, zegt de belangenvereniging Buurtsuper.

De producenten willen hun prijzen opdrijven omdat ze geconfronteerd worden met fors stijgende kosten. De bedrijven moeten de jongste maanden veel meer betalen voor energie, transport en grondstoffen.

De berichten maken de zelfstandige uitbaters van supermarkten nerveus, zegt Luc Ardies, de voorzitter van de sectorvereniging Buurtsuper (Unizo). 'Het baart ons zorgen dat supermarkten zeggen dat ze een deel van de prijsstijgingen zelf zullen dragen. Het merendeel van de vestigingen van de grootwinkelbedrijven wordt door franchisenemers uitgebaat. Als de ketens zeggen dat ze een deel van de kosten dragen, betekent dat doorgaans dat de franchisenemers de rekening moeten betalen.'

Zowat alle grote supermarktketens hebben winkels die ze niet zelf uitbaten. Onder andere Delhaize (AD en Proxy Delhaize, Shop & Go), Carrefour (Express en Market) en Colruyt (Spar) werken samen met zelfstandige winkeliers.

Winst onder druk

Hun winstmarges staan nu al onder druk, zegt Ardies. 'Onze jaarlijkse balansanalyses van zo'n 500 zelfstandige supermarkten wijzen uit dat de handels- of aankoopmarges de jongste jaren zijn gezakt met 2 procentpunten. In 2020 is die handelsmarge ietsje gestegen doordat supermarkten door corona een tijdlang geen kortingen mochten geven.'

Sinds de kortingenstrijd tussen de supermarkten begin dit jaar weer oplaaide, daalt de marge van de winkeliers weer. 'We zitten nu aan 20,47 procent handelsmarge', zegt Ardies. 'Vooral voor buurtsupers die slechts één winkel hebben, wordt dat onleefbaar - rekening houdend met de stijgende energie- en personeelskosten. Het aantal verlieslatende zelfstandige supermarkten bedraagt volgens de jongste cijfers 27 procent.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud