Canadezen brengen bod van 16,4 miljard uit op Carrefour

Alexandre Bompard, CEO van Carrefour ©AFP

Het Canadese Alimentation Couche-Tard heeft de Franse supermarktketen Carrefour benaderd met het oog op een overname. De Canadezen zijn bereid 20 euro per aandeel Carrefour te bieden, of 16,4 miljard euro in totaal.

De twee bedrijven hadden eerder gemeld dat ze verkennende gesprekken voeren. De gesprekken zijn vriendschappelijk. De Canadezen hebben niet de bedoeling een vijandig overnamebod te lanceren, maar willen tot een akkoord komen met de directie en het bestuur van Carrefour.

Ze hebben een niet-bindend bod van 20 euro per aandeel Carrefour op tafel gelegd. Dat komt neer op een premie van 29 procent op de slotkoers van Carrefour van dinsdagavond. Aan die prijs wordt de Franse distributieketen gewaardeerd op een slordige 16,4 miljard euro.

Het aandeel van de Franse supermarktketen schoot woensdag op de beurs van Parijs 13 procent hoger tot 17,5 euro. Dat brengt de marktwaarde van de distributiegroep op 12,6 miljard euro. Carrefour heeft moeilijke jaren achter de rug, onder meer door de oprukkende concurrentie. De aandelenkoers is in vijf jaar gehalveerd.

30 miljard
euro
Couche-Tard heeft een beurswaarde van omgerekend 30 miljard euro. Carrefour is op de beurs van Parijs 12,6 miljard euro waard.

Buurtwinkels

Couche-Tard, met het hoofdkwartier in Quebec, is een pak groter en heeft een beurswaarde van omgerekend 30 miljard euro. Het ging in de jaren 80 van start met één winkel in de buitenwijken van Montreal en is uitgegroeid tot een grote speler door de overnames van kleinere sectorgenoten.

Sinds de eeuwwissel zet Couche-Tard de stap naar de VS en Europa. Vorig jaar probeerde het Caltex in Australië in te lijven met een miljardenbod, maar het liet die plannen wegens de pandemie varen. Het legt vooral de focus op buurtwinkels die verbonden zijn met een benzinestation. In Scandinavië kocht het Statoil Fuel & Retail. Vorig jaar greep het naast de overname van het Amerikaanse Speedway dat voor meer dan 20 miljard dollar werd verkocht.

Met Carrefour bewandelt het een ander pad. Een overname zou Couche-Tards positie in Europa enorm versterken. Het zou er 2.800 supermarkten en 703 hypermarkten bij krijgen. Ook in Zuid-Amerika is Carrefour actief, met winkels in Argentinië en Brazilië.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud