Carrefour België verlaagt prijzen van 1.000 producten

Carrefour verliest al jaren klanten in België. ©AFP

De supermarktketen Carrefour maakt tot eind dit jaar 1.000 producten goedkoper. De keten kampt al jaren met een dalende verkoop. Door de actie wordt de concurrentie in het Belgische supermarktenlandschap opnieuw groter.

De Franse supermarktketen Carrefour kondigt een prijsverlaging aan in zijn Belgische supermarkten. 1.000 producten worden goedkoper. Van sommige daalt de prijs met 25 procent. Een doorsneesupermarkt van Carrefour biedt ongeveer 20.500 producten aan.

De actie loopt zeker tot 31 december. Wat daarna gebeurt, is nog niet duidelijk.
Siryn Stambouli
Woordvoerder Carrefour

Het gaat niet om een permanente prijsverlaging. 'De actie loopt zeker tot 31 december. Wat daarna gebeurt, is nog niet duidelijk', zegt woordvoerder Siryn Stambouli.

De actie geldt zowel voor merkproducten als voor producten van het Carrefour-huismerk. 'Van kruidenierswaren tot diepvriesproducten, vers voedsel, vleeswaren, kaas, dranken, parfums en schoonmaakproducten, alle categorieën zijn vertegenwoordigd in de prijsverlagingen.'

Minder populair

Het is niet de eerste keer dit jaar dat Carrefour zijn prijzen verlaagt. 'We hebben sinds januari al 500 producten goedkoper gemaakt', zegt Stambouli. 'Dat hadden we nog niet aangekondigd. In totaal zullen binnenkort dus iets meer dan 1.000 producten goedkoper worden.' Carrefour voert de prijsverlaging naar eigen zeggen door omdat het 'naast kwaliteit ook prijzen belangrijk vindt'. 

-2,8%
Dalende omzet
In de zomer daalde de verkoop van Carrefour België met 2,8 procent.

De keten wordt al jaren almaar minder populair bij de Belgen. Vorig jaar daalde de verkoop met 1,7 procent naar 4,3 miljard euro.

Ook deze zomer daalde de verkoop weer. De omzet lag in het derde kwartaal 2,8 procent lager dan een jaar eerder.

Dat is een daling op vergelijkbare basis. De grote herstructurering van vorig jaar is dus weggefilterd.

Carrefour schrapte 950 jobs en verkleinde een aantal winkels. De hypermarkt van Genk sloot de deuren.

Afsnoepen

De keten heeft het moeilijk omdat vooral zijn grote winkels door de opkomst van e-commerce en de stijgende concurrentie van goedkope ketens en buurtwinkels onder druk staan. De helft van de hypermarkten maakt verlies. 'De supermarkten (Carrefour Market, red.) doen het beter, al is het daar ook niet al rozengeur en maneschijn', zegt supermarktkenner Gino Van Ossel (Vlerick Business School)

Alle supermarktketens zagen hun winst in de afgelopen vijf jaar dalen. ©Mediafin

'Carrefour heeft het al jaren structureel moeilijk en doet nu een poging het tij te keren', zegt Van Ossel. 'De keten profileert zich al een tijdje met gezonde en biovoeding. Daarmee kan het de dalende trend niet keren. Dan is het verleidelijk om naar een klassieke wapen te grijpen: prijsverlagingen.'

De kans is groot dat de prijsverlaging permanent is, zegt hij. 'Dat is evident als Carrefour hiermee effectief meer klantent lokt. En als het gewenste effect er niet komt, wordt het heel moeilijk om de prijzen weer naar het oude niveau te brengen.'

Betalen

Hoe de keten de prijsverlaging betaalt, is niet duidelijk. Veel ruimte is er niet, want de winstmarge is nu al erg laag (zie grafiek). 'Wellicht bewandelt Carrefour verschillende pistes. Het rekent erop dat de actie meer klanten lokt, waardoor de omzet stijgt. Dat moet ook meer winst opleveren', zegt Van Ossel.

Ook kortingen eisen van leveranciers, is mogelijk. Daarnaast kunnen ook de prijzen verhoogd worden van de 19.000 producten die niet betrokken zijn bij de actie. 'Al zorgt de keten er het best voordat klanten aan het eind van de rekening effectief goedkoper af zijn of dit keert als een boemerang terug in hun gezicht.'

Wellicht voert de keten de prijsverlaging ook door voor producten die in hoeveelheden minder verkopen. Dus eerder pakweg Coca-Cola met ananassmaak dan de klassieke cola. 'Een prijsverlaging op kleinere producten weegt minder op de totaalomzet.'

Jumbo

Door de prijsverlaging stijgt de concurrentie in de Belgische supermarktsector. Al jaren dalen de winstmarges door het groeiend aantal supermarkten en de kortingsacties waarmee ketens elkaars klanten proberen af te snoepen.

Vorige week deed met het Nederlandse Jumbo een nieuwe supermarktketen zijn intrede op de Belgische markt. Als de keten in zijn opzet slaagt, zijn er over vijf jaar 100 Jumbo's in Vlaanderen.

De keten pakt uit met een goedkoop imago en dat is slecht nieuws voor de concurrenten. In een reactie verlaagde Colruyt de prijzen van 'enkele tientallen' producten in zijn winkel in de buurt van de eerste Belgische Jumbo.

'Kortingen worden minder groot'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n