Carrefour België ziet omzet verder krimpen

©REUTERS

De Franse supermarktreus Carrefour is er niet in geslaagd de dalende omzet in België in het eerste kwartaal te keren.

De Franse warenhuisketen Carrefour  heeft in het eerste kwartaal haar omzet in België verder zien dalen. De kwartaalomzet kwam uit op 987 miljoen euro. Dat is 3,5 procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, maar slechts 0,4 procent minder op vergelijkbare basis. 'In een aanhoudend concurrentiële markt boekte Carrefour een bijkomende verbetering', klinkt de keten positief.

Moeilijk jaar

De Franse supermarktgroep had er al een moeilijk jaar op zitten in België. De verkoop daalde op vergelijkbare basis met 1,7 procent tot 4,3 miljard euro in 2018. In dat groeipercentage zitten winkels die het hele jaar open waren en zijn tijdelijke sluitingen van winkels weggefilterd. De omzet van de volledige Carrefour-groep steeg vorig jaar op vergelijkbare basis met 1,4 procent naar 84,9 miljard euro. In België, Italië, Spanje en China daalde de verkoop.

In een aanhoudend concurrentiële markt boekte Carrefour een bijkomende verbetering.
Carrefour
Persbericht

In de laatste drie maanden van het jaar versnelde de achteruitgang in België nog. Toen daalde de omzet met 3,1 procent naar 1,2 miljard euro. Eind februari kondigde Carrefour aan dat er in België nieuwe initiatieven zouden komen om het 'commerciële momentum' te herlanceren. Zo was er sprake van een eerste geautomatiseerde winkel en van een gespecialiseerde biowinkel.

Herstructurering

In april kondigde de keten voorts aan dat er in haar hypermarkten verkooppunten van de apotheekketen Medi-Market komen. Wereldwijd boekte Carrefour in het eerste kwartaal 20 miljard euro omzet. Dat is op vergelijkbare basis 2,7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2018.

2018 was voor Carrefour België nog om andere redenen een slecht jaar. In januari kondigde het een zware herstructurering aan in België. 1.233 mensen zouden hun job verliezen, maar dat aantal daalde na onderhandelingen met de vakbonden naar 950. De keten verbouwde vijf grote hypermarkten tot kleinere supermarkten. De hypermarkten zijn een probleem voor Carrefour. Voor de herstructurering draaide de helft van de toen 45 hypermarkten met verlies. Ze verloren in de afgelopen jaren klanten aan webwinkels en goedkope supermarktketens zoals Aldi, Lidl en Colruyt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect