Advertentie
netto

Carrefour geeft ambities in e-commerce zetje met thuisscanner

De thuisscanner van Carrefour, ontwkkeld door Worldline ©Carrefour

De supermarktketen Carrefour lanceert, in samenwerking met de betaalverkeerspecialist Worldline, een zelfscanner om thuis te gebruiken. Die moet het voor klanten gemakkelijker maken om online boodschappenlijstjes te maken en meteen te bestellen. Een nieuw wapen in de wedloop van supermarkten naar het beste online winkelplatform.

Het systeem heet officieel 'Connected Kitchen'. Helemaal nieuw is het niet. Worldline stelde de technologie al in april vorig jaar voor. Maar Carrefour  bedong nu de exclusiviteit op de technologie in ons land, en Worldline maakte een specifieke versie van de scanner. Bovendien werd de database met producten uitgebreid, zodat alle producten van de concurrentie er ook in zitten, en kunnen vervangen worden door een gelijkwaardig product in het eigen gamma.

Het is niet de bedoeling dat de scanner ook zelf bestellingen plaatst.
Baptiste van Outryve
Woordvoerder Carrefour België

Concreet laat het toestel toe om een product thuis in te scannen, en het zo meteen toe te voegen aan een online boodschappenlijstje. Dat moet het zoeken naar het juiste product op een website vereenvoudigen. Indien het om een product uit een concurrerende supermarkt gaat, stelt het systeem een alternatief uit het Carrefour-gamma voor.

'De klant moet dan wel eerst het lijstje bevestigen', zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve. 'Het is niet de bedoeling dat de scanner ook zelf bestellingen plaatst. Vanaf dan kan de klant kiezen tussen afhaling in een winkel of een van de speciale afhaalpunten, of levering door bpost.'

Het is wel nog wachten tot de 'Connected Kitchen' beschikbaar wordt voor het brede publiek. Na een testfase door een aantal Carrefour-werknemers, die nu twee weken loopt, mogen ook een 30-tal geselecteerde klanten het ding uitproberen. Daarna is het aan alle andere geïnteresseerde klanten.

Concurrentie

Het initiatief illustreert nog maar eens hoe de sector hard op zoek is naar het beste e-commerceaanbod. Vandaag staat online winkelen voor voeding nog in de kinderschoenen. Maar de komende jaren wordt een explosieve groei voorspeld. Colruyt  is al het langst bezig met zijn Collect&Go-formule.

Maar de concurrentie komt flink opzetten. Albert Heijn  ging begin deze maand nog van start met zijn webwinkel in ons land. En Delhaize -topman Frans Muller belichtte vorige week tijdens zijn Capital Markets Day in het Amerikaanse stadje Wilmington nog zijn nieuwe softwareplatform dat zijn webwinkel, waarvan hij erkent dat ze wat achterop hinkt, een nieuw elan moet geven.

Afwachten of Carrefours thuisscanner het bedrijf een voorsprong oplevert. 'We hebben wel de exclusiviteit voor deze technologie in België', zegt van Outryve.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud