Carrefour groeit weer in Spanje

Foto Reuters ©Reuters

De Franse kleinhandelsgroep Carrefour boekte in het vierde kwartaal een organische omzetgroei van 3,2 procent. Daarmee zette de groeitrend zich door. Ook in Spanje lijkt de markt nu eindelijk aan de beterhand.

In absolute cijfers daalde de omzet van Carrefour in het laatste kwartaal van 2013 met 1,5 procent tot 22,2 miljard euro. Dat zegt echter niet zo veel, want de Franse groep verkocht het voorbije jaar heel wat buitenlandse activiteiten (o.m. in Griekenland, Indonesië, Maleisië, Singapore en Turkije).

De organische evolutie - waar ook de benzineverkoop en kalendereffecten zijn uitgefilterd - was wel 3,2 procent positief. Frankrijk tekende voor 1,7 procent omzetgroei, de internationale activiteiten – goed voor iets meer dan de helft van de groepsomzet – zagen de verkoop 4,2 procent aandikken.

In Europa (zonder Frankrijk) kromp de omzet 0,7 procent. De bijzonder zwakke verkoop in Italië (-5,8%) was de schuldige. In Spanje (+0,2%), de op twee na belangrijkste markt van de groep, groeide de verkoop weer lichtjes, terwijl België ter plaatse trappelde.

De groei van de internationale activiteiten is vooral het werk van Latijns-Amerika, waar een organische groei van 12,6 procent werd neergezet. In Azië bleeft de organische omzetgroei beperkt tot 0,7 procent.

Over het hele jaar daalde de omzet van Carrefour met 1,2 procent tot 84,3 miljard euro, maar organisch was er 2,5 procent groei. De groep kan zich vinden in de consensusverwachting voor de courante bedrijfswinst, die op 2,19 miljard euro staat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud