'Carrefour ziet verkoopcijfers in Frankrijk kelderen'

De winkelkaretjes bij een Carrefour hypermarkt in het Franse Drancy. (foto Bloomberg) ©Bloomberg

De verkoopcijfers van de warenhuisketen Carrefour in Frankrijk bereikten in het eerste halfjaar een historisch dieptepunt. Dat meldt de Franse zakenkrant La Tribune op zijn website.

La Tribune baseert zich op een rapport van het consultancykantoor Kantar Worldpanel. Volgens dat adviesbureau heeft Carrefour in Frankrijk tijdens het eerste halfjaar 1,4 procentpunt marktaandeel prijsgegeven. Het marktaandeel van Carrefour bij onze zuiderburen daalde daardoor tot een historisch dieptepunt van 20, 9 procent.

De hypermarkten van Carrefour, die koploper zijn in de sector, hebben tijdens de eerste zes maanden van het jaar 0,9 procentpunt aan marktaandeel ingeboet, de supermarkten 0,4 procentpunt.

Volgens een andere bron, het martkonderzoeksbureau TNS, is de omzet van de Franse warenhuisketen tussen 1 januari en 10 juni met 6,3 procent gedaald.

Het verlies aan marktaandeel voor Carrefour komt vooral concurrent Leclerc ten goede. Die zag zijn marktaandeel in dezelfde periode 1 procentpunt toenemen tot 18,4 procent. Leclerc zei eerder dat het in 2015 mogelijk Carrefour zal inhalen als grootste retailer in Frankrijk.

Ook Intermarché zag zijn martktaandeel stijgen, met 0,8 procentpunt tot 14,1 procent. Système U won 0,6 procent punt tot 9,8 procent.

Casino zag zijn martkaandeel daarentegen ook dalen met 0,6 punt tot 12,5 procent, terwijll Auchan standhield op 11,5 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud