CEO Bel&Bo: 'De strijd om de laagste prijs win je niet meer'

Bel&Bo, de keten van Michel Delfosse, maakt voor het eerst verlies door de opkomst van e-commerce en goedkope ketens. ©Wouter Van Vooren

De Belgische kledingketen Bel&Bo van de familie Delfosse maakte vorig jaar verlies. 'Ik zit 35 jaar in het vak en de tsunami die de sector nu treft heb ik nog nooit gezien.' Een gedeeltelijke verkoop is geen taboe.

Jarenlang opende de West-Vlaamse ondernemer Michel Delfosse (60) elk jaar vijf winkels van zijn kledingketen Bel&Bo. Maar die tijd is voorbij sinds e-commerce en goedkope concurrentie roet in het eten gooiden.

De Belgische kledingsector krijgt nog een ferme opschudding. The fittest will survive.
Michel Delfosse
CEO Bel&Bo

‘Ik hoop dat we ons aantal winkels in de komende jaren stabiel kunnen houden. We gaan wellicht twee tot drie winkels sluiten, maar denken er ook aan ergens anders twee nieuwe te openen.’

Met intussen 98 winkels vol kleurrijke kleding voor het hele gezin heeft de familie Delfosse een belangrijke Belgische kledingketen in handen. Bel&Bo gaat vooral de concurrentie aan met JBC, LolaLiza en C&A. ‘Maar tegenwoordig is iedereen een concurrent, want mensen gaan overal shoppen.’

Ook bij spotgoedkope ketens, en dat is slecht nieuws voor Delfosse. ‘Mensen geven minder uit aan kleding en meer aan reizen en entertainment. Een Netflix-abonnement kost niet veel, maar het dikt aan en daardoor blijft er minder over voor kleding.’

In een vorig leven mikte Delfosse met zijn kledingbedrijf - toen nog Promo Fashion - op de laagste prijs. ‘Die tijd is al lang voorbij’, zegt hij. ‘De strijd om de laagste prijs win je niet meer.’

Tsunami

Ook de groeiende populariteit van online shoppen treft Bel&Bo. ‘E-commerce is een buitenlandse concurrent die binnenkomt in een land dat er niet op voorbereid is.'

Bel&Bo
  • Kledingketen met 98 winkels in België.
  • Omzet (2017): 76,9 miljoen euro
  • Bedrijfswinst104.000 euro
  • Nettoverlies: 272.000
  • Personeel: 595 mensen
  • Eigenaar: de West-Vlaamse familie Delfosse

 

 

'De internetbedrijven betalen niet veel belastingen en krijgen alle faciliteiten. Bpost maakt nu zelfs paskamers in zijn postkantoren. Dat vind ik compleet gek. België moet kiezen: ofwel buitenlandse bedrijven bevoordelen ofwel bedrijven die in eigen land belastingen betalen steunen. En dan hebben we het nog niet gehad over de impact van e-commerce op het milieu en de mobiliteit.’

Sinds twee jaar voelt Delfosse iets wat hij omschrijft als een tsunami. ‘De verkoop per winkel daalt en dus moeten we maatregelen nemen. Ik zit 35 jaar in het vak en de tsunami die we sinds twee jaar zien heb ik nog nooit meegemaakt.’

In het voorbije boekjaar, dat in januari eindigde, boekte Bel&Bo voor het eerst verlies. De keten ging netto 272.000 euro in het rood.

‘Het huidige boekjaar loopt op zijn einde en we hopen dat we dit jaar weer break-even zijn. We zullen zien’, zegt Delfosse. Hij sneed in de kosten ‘door onder andere bestellingen te groeperen en zo de inkoopkosten te verlagen.’

Delfosse houdt zijn hart vast voor de Belgische kledingsector. ‘Ze krijgt nog een ferme opschudding. Hier zal hetzelfde gebeuren als in Nederland. Daar verdween een derde van de schoenenverkopers, maar de overblijvers groeien ondertussen opnieuw. Zoals mijn dochter Charlotte zegt: the fittest will survive.’

Om niet nog meer klanten te verliezen doet Bel&Bo ook aan e-commerce. De webwinkel groeit, al wil Delfosse niet zeggen hoeveel procent van de omzet van de webshop komt.

Vorig jaar was de webwinkel verlieslatend, maar dit jaar zal hij voor het eerst ‘iets bijbrengen’. ‘E-commerce is niet 100 procent onze focus. Onze 98 winkels zijn ons paradepaardje. Maar we zijn mee. Omdat het moet.’

Overname

Delfosse neemt nog andere maatregelen om meer klanten te lokken en zo opnieuw winstgevend te worden. ‘We willen onze aankoopprijzen verlagen, zodat onze winkelprijzen kunnen dalen.'

'We willen ook meer klanten lokken door ze via marketing persoonlijker te benaderen. En we leiden ons personeel beter op. Mensen komen nog graag naar de winkels, zeker als ze goed geholpen worden.’

E-commerce is niet 100 procent onze focus. Maar we zijn mee. Het moet.
Michel Delfosse
CEO Bel&Bo

Al beseft hij dat er meer actie nodig is. ‘Kledingketens in binnen- en buitenland moeten samenwerken’, zegt Delfosse. ‘Wij staan ervoor open om samen met iemand anders kleding te kopen en zo de kosten te verlagen. We moeten reageren op de consolidatie in de sector (overnames en fusies, red.).’

‘Wij hebben wellicht niet de positie om een leidende rol te spelen’, zegt Delfosse nuchter. Hij geeft zelfs aan dat hij een gedeeltelijke overname van zijn bedrijf in de komende jaren niet zomaar uitsluit. ‘We willen het bedrijf in de familie houden, maar de markt verandert zo hard dat ik niet uitsluit dat een samenwerking met een sectorgenoot op termijn een impact heeft op ons aandeelhouderschap.’

Ondanks de moeilijkheden en de onzekerheid maakt Delfosses dochter Charlotte (30) zich klaar om in de voetsporen van haar vader te treden. Momenteel koopt ze kleding aan voor Bel&Bo en binnenkort wordt ze verantwoordelijk voor de inkoopafdeling.

Toch is vader Delfosse nog niet meteen weg. ‘Ik ben nog steeds erg gepassioneerd door mode en ik doe het nog heel graag.'

'Hoe lang ik nog CEO blijf? Dat weet ik niet.’ We zeggen dat we enkele dagen geleden lazen dat Jef Colruyt (60) zegt dat hij niet tot zijn 70ste op post blijft. ‘Zegt Colruyt dat? Awel, dan ik ook.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect