Colruyt droomt weer van winstgroei

Colruyt-topman Jef Colruyt ©Johan Jacobs

De supermarktgroep Colruyt mikt voor het lopende boekjaar 2014/15 op een evenaring, of zelfs lichte verbetering, van de nettowinst van vorig jaar (349,8 miljoen euro). Dat is opmerkelijk ambitieus, gezien de moeilijke marktomstandigheden die topman Jef Colruyt tijdens de algemene vergadering opsomde.

'We zijn vertrokken voor mogelijk 5 jaar van negatief consumentenvertrouwen, een sputterende economie en deflatie van de voedselprijzen', stelde Jef Colruyt woensdagavond tijdens de algemene vergadering op de hoofdzetel van de groep in Halle.

We zijn vertrokken voor mogelijk 5 jaar van negatief consumentenvertrouwen, een sputterende economie en deflatie van de voedselprijzen.
Jef Colruyt
Voorzitter en CEO van Colruyt

En net daarom is het opvallend dat Colruyt, ondanks zijn traditie om de lat bewust niet te hoog te leggen, nu uitgaat van een evenaring van de nettowinst over afgelopen boekjaar, en zelfs durft hopen op een licht hoger winstcijfer. Daarmee is de top van het bedrijf even ambitieus dan de analisten, die gemiddeld mikken op een jaarwinst, gezuiverd van eenmalige elementen, van 352,6 miljoen euro.

Colruyt is duidelijk niet van plan om zich door de concurrentie te laten wegdrummen in het huidige klimaat. Die concurrentie komt vanuit alle hoeken, maar aandeelhouders waren vooral nieuwsgierig naar de inschatting van Colruyt over de expansie van het Nederlandse Albert Heijn in ons land. 

Albert Heijn

'Er zit bij Albert Heijn duidelijk veel geld achter om hier snel te kunnen groeien', aldus voorzitter en CEO Jef Colruyt. 'De vraag is hoe rendabel dat hele verhaal over 10 jaar zal zijn, en of dat overeenstemt met hun verwachtingen.' Volgens operationeel directeur Frans Colruyt zit zelfs al wat sleet op de felle intrede van Albert Heijn in ons land. 'Het prijsverschil met Colruyt is opgelopen tot zowat 9 procent', zegt hij. 'Toen Albert Heijn net België betrad, was de groep maar 7 tot 8 procent duurder dan wij.'

Er zit bij Albert Heijn duidelijk veel geld achter om hier snel te kunnen groeien. De vraag is hoe rendabel dat hele verhaal over 10 jaar zal zijn, en of dat overeenstemt met hun verwachtingen.
Jef Colruyt
Voorzitter en CEO van Colruyt

Het promotie-opbod dat sindsdien is ontstaan, zorgt voor heel wat deining in de sector, en dat gaat verder dan de supermarkten zelf. Colruyt nodigde onlangs al zijn leveranciers uit om de situatie te bespreken. 'Het was zeker al 10 jaar geleden dat we iedereen zo uitnodigden', aldus Frans Colruyt. '95 procent van onze omzet was vertegenwoordigd.'

De algemene boodschap: de leveranciers maken zich zorgen over de schade die al het promogeweld, genre 2+1 gratis, aanricht aan de waarde van hun merken. Volgens Colruyt kwam de boodschap die zij hadden voor hun leveranciers hard aan, maar reageerden zij met een uitgestoken hand. Of die zal volstaan om de supermarktgroep aan zijn doelstellingen te helpen, moet nu blijken. 'De strijd moet nog gestreden worden', aldus Jef Colruyt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud