Colruyt haalt Mars, Red Bull en Heineken uit de rekken

©BELGA

Enkele merkenproducenten willen hun prijzen niet verlagen voor Colruyt. Voor de derde keer in een jaar tijd boycot Colruyt daarom de producten van de voedingsmultinationals.

De Belgische supermarktgroep Colruyt  eist dat drie grote voedingsbedrijven - Mars Food, Red Bull en Heineken - hun prijzen verlagen. Die gaan daar voorlopig niet op in.

Om hen onder druk te zetten haalt Colruyt hun producten uit de rekken. De drie groepen hebben heel wat merken in hun portefeuille: onder meer Snickers, Pedigree, Whiskas, M&M's, Maes Pils, Cristal, Grimbergen en Miracoli.

Minstens 21 producten zijn niet meer te krijgen. Dat kan oplopen als de voorraad van de nu nog verkrijgbare producten op geraakt.

Niet eerste keer

Colruyt ligt, samen met vijf andere Europese supermarktketens, op ramkoers met de producenten. De ketens eisen dat de producenten hun prijzen met 0,8 procent verlagen, schrijft het Duitse supermarktenvakblad Lebensmittel Zeitung.

0,8%
Korting
Samen met vijf andere ketens eist Colruyt dat Mars, RedBull en Heineken hun prijzen met 0,8 procent verlagen.

Het gaat om Coop (Zwitserland), Edeka (Duitsland), Intermarché (Frankrijk), Conad (Italië) en Eroski (Spanje). Ze verenigden zich in het samenwerkingsverband Agecore.

Het is niet de eerste keer dat de Agecore-supermarkten om dezelfde reden producten boycotten. Een jaar geleden haalden Colruyt en co. minstens 29 producten van PepsiCo (Lay's, Pepsi, Quaker) uit de rekken.

Constructief

Colruyt is zuinig met commentaar. 'Net zoals elk jaar in deze periode lopen er ook nu gesprekken met onze leveranciers', zegt woordvoerder Hanne Poppe. 'Omdat we deze gesprekken op een constructieve manier willen aanpakken, met respect voor onze gesprekspartner, wensen we niet dieper in te gaan op de verdere details. We zijn ervan overtuigd dat we dit samen op een constructieve manier zullen oplossen, net zoals we in het verleden ook hebben gedaan.'

Spanning stijgt

Het is van alle tijden dat supermarkten en producenten discussiëren over inkoopprijzen, maar het is vrij uitzonderlijk dat producten op grote schaal uit de rekken worden gehaald.

De laatste jaren stijgt de spanning tussen de leveranciers en de supermarkten. De supermarkten willen hun winstmarges verhogen, terwijl de concurrentie van budgetketens als Aldi en Lidl toeneemt.

Ahold Delhaize

Een andere reden voor die concurrentie zijn overnames. In 2016 nam het Nederlandse Ahold zijn Belgische concurrent Delhaize over. Doordat het fusiebedrijf zo groot is moesten veel leveranciers hun prijzen verlagen.

De grote voedingsbedrijven, aan de andere kant van de onderhandelingstafel, proberen ook meer winst te maken. Onder andere de aandeelhouders van Nestlé en Unilever eisen dat hun bedrijven meer focussen op winst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect