Colruyt heeft reden tot bezorgdheid

©Photo News

Colruyt verkocht vorig jaar meer door corona, maar verloor klanten aan de concurrentie. Alleen dankzij een eenmalige meevaller van 31 miljoen euro bleven de winstmarges stabiel. Dit jaar verwacht de supermarktketen minder winst te maken. Op de Brusselse beurs keldert het aandeel.

Colruyt stelde dinsdag geen optimistisch rapport voor. De winkelgroep scoorde binnen de verwachtingen van analisten (zie inzet), maar er is reden tot bezorgdheid over de toekomst. Colruyt kon de winstmarges vorig jaar alleen stabiel houden dankzij een eenmalige meevaller. Het bracht zijn Eoly-energieactiviteiten onder in een nieuwe holding, en kreeg in ruil 31 miljoen euro.

De prestaties van Colruyt

Colruyt boekte in het boekjaar dat eind maart eindigde 9,93 miljard euro omzet, of 3,7 procent meer. Dat ligt in lijn van de analistenverwachtingen. Hetzelfde geldt voor de brutobedrijfswinst (ebitda) van 850 miljoen euro.

De bedrijfswinst (ebit) lag een tikkeltje lager: op 523 miljoen euro, versus de verwachte 550 miljoen. De marge van 5,3 procent lag wel in lijn met de door de bank ING verzamelde analistenconsensus. Die bedroeg 416 miljoen euro, tegenover de verwachte 442 miljoen.

Zonder dat effect zou de ebitda-marge (brutobedrijfswinst) gedaald zijn van 8,4 naar 8,3 procent, de ebit-marge (bedrijfswinst) van 5,3 naar 5 procent.

Bovendien verwacht de groep dat het nettoresultaat van vorig jaar - zelfs zonder eenmalige meevaller - in het huidige boekjaar 'moeilijk te evenaren valt'.

Colruyt verwacht minder winst omdat er anders dan vorig jaar geen hamsteraars zijn die de omzet een boost geven. 'Tegelijk blijven er extra coronakosten', zegt financieel directeur Stefaan Vandamme. 'We geven onze werknemers tot juli extra vakantie en pauze. En we blijven veiligheidspersoneel inzetten. Bovendien lokken onze winkels nog altijd minder volk dan voor corona.'

Gesloten nachtwinkels

Dat fenomeen tekende het voorbije boekjaar. Hoewel de omzet steeg, verloor Colruyt klanten aan de concurrentie. Het gezamenlijke marktaandeel van Colruyt, OKay en Spar daalde van 32,1 naar 31,3 procent. 'Daar zijn we niet tevreden mee', zegt Vandamme. 'Maar ongerust zijn we niet, want we blijven groeien, weliswaar in een nog harder groeiende markt. Dat is minder erg dan terrein verliezen in een stabiele markt.'

Het probleem ligt bij de grote Colruyt-winkels. Want de buurtwinkels van Spar en OKay groeiden met meer dan 10 procent. Buurtwinkels werden populairder omdat mensen dichter bij huis winkelden. Van die tendens profiteerden Carrefour en Delhaize meer dan Colruyt, want zij hebben meer buurtwinkels.

We zijn niet tevreden met een dalend marktaandeel. Maar ongerust maken we ons niet.
Stefaan Vandamme
Financieel directeur Colruyt Group

Bovendien zag Colruyt af door de sluiting van de nachtwinkels. Veel uitbaters halen hun koopwaar in de grote Colruyt-supermarkten.

Ook Colruyt-merken als Dreamland en Bike Republic (ex-Fiets!) verkochten minder doordat de winkels een tijdlang gesloten waren. Daarnaast stonden de DATS 24-tankstations onder druk.

Hogere kosten

Dat Colruyt zijn winstmarges vorig jaar stabiel kon houden, is deels te verklaren doordat de keten minder kortingen gaf. Colruyt verlaagt zijn prijzen als zijn concurrenten dat doen. Vlak na corona verbood de regering kortingen. In het huidige boekjaar zijn er evenveel kortingen als vanouds. Ook daardoor staat de winst dit jaar onder druk.

We blijven investeren in nieuwe magazijnen, winkels, digitalisering en automatisering.
Stefaan Vandamme
Financieel directeur Colruyt Group

Bovendien blijft Colruyt onverminderd investeren. Het investeert in nieuwe magazijnen voor de apotheek Newpharma, de webwinkel Collect&Go en de Franse Colruyt-winkels. 'Daarnaast openen we nieuwe winkels en investeren we in automatisering en digitalisering', zegt Vandamme. 'Dat leidt in de toekomst tot groei.' Na een testproject wil Colruyt vanaf het najaar op grotere schaal boodschappen aan huis leveren.

Hoewel het bedrijf onder druk staat, moeten de aandeelhouders het niet stellen met minder. Colruyt verhoogt zijn dividend. Het stijgt van bruto 1,35 naar 1,47 euro.

Onrechtstreeks verwende Colruyt zijn aandeelhouders het afgelopen anderhalf jaar nog meer. Vorig jaar sloeg het voor 52,5 miljoen euro eigen aandelen in. Sinds maart kocht Colruyt er voor nog eens 22,4 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud