'Colruyt kan strijd om thuislevering nog winnen'

Colruyt begint vrij laat met boodschappen aan huis te leveren. ©BELGA

Drie jaar na Delhaize en twee jaar na Carrefour levert ook Colruyt online bestelde boodschappen aan huis. 'De strijd om de webwinkelklant begint pas.'

Inwoners van vijf gemeenten ten oosten van Brussel kunnen voortaan online producten bestellen bij Collect & Go, de webwinkel van Colruyt, en ze de dag nadien thuis geleverd krijgen. Daarvoor moeten ze 15 euro service- en leveringskosten betalen. Klanten zijn verplicht voor meer dan 100 euro boodschappen te kopen. Het gaat om een test, die Colruyt zal evalueren voor de thuisleveringen definitief worden gelanceerd.

Colruyt is de derde grote Belgische supermarktketen die met thuisleveringen begint. Delhaize levert sinds 2016 aan huis en Carrefour doet het sinds 2017 op grote schaal. 'Toch kan Colruyt de strijd om de thuislevering nog altijd winnen. Die strijd is nog maar pas begonnen', zegt Gino Van Ossel, een winkelexpert van de Vlerick Business School.

Grote vraag

Net als in het buitenland zien supermarkten thuisleveringen als de nieuwe heilige graal. 'Supermarkten kunnen de grote vraag van de klanten amper aan: de populaire leveringstijden zijn zo volzet. Zeker tijdens drukke periodes zoals de eindejaarsfeesten', zegt Van Ossel.

2%
Omzet e-commerce
Belgen spendeerden vorig jaar 2 procent van hun voedingsaankopen via het internet.

Toch spendeerden Belgen vorig jaar amper 2 procent van hun voedingsaankopen via het internet, berekende de e-commercefederatie BeCommerce. Maar het aandeel groeit. Het bedrag van 364 miljoen dat Belgen eraan besteedden, lag 9,1 procent hoger dan in 2017.

Waarnemers denken dat over enkele jaren tot 10 procent van de supermarktomzet online kan verlopen. 'Dan verdwijnt veel omzet uit de stenen supermarkten', zegt Van Ossel. 'Supermarkten moeten zich dus  voldoende digitaal ontwikkelen of ze dreigen klanten te verliezen. Zeker gezinnen met werkende ouders, die relatief veel spenderen.' Dat verklaart waarom supermarkten zich de jongste jaren op e-commerce en thuisleveringen wierpen.

Besparen

Winst maken ze er nog niet mee. 'Maar dat is op langere termijn wel mogelijk', zegt Van Ossel. 'Als meer klanten online kopen, dalen de kosten per levering. Bovendien kunnen online supermarkten nog kosten besparen door producten leveren efficiƫnter te maken.' Het Nederlandse Albert Heijn maakt in drukbevolkte wijken in grote steden winst met zijn thuisleveringen.

Winst maken de supermarkten nog niet met thuisleveringen, maar in de toekomst kan dat wel.
Gino Van Ossel
Winkelexpert

Colruyt heeft zo lang gewacht met thuisleveringen, omdat het er winst mee wil maken. Dinsdag zei de supermarktketen dat thuisleveringen een 'haalbaar businessmodel' moeten hebben. 'Reken er maar op dat Colruyt zijn huiswerk goed heeft gemaakt', zegt Van Ossel. 'Het is een testproject, maar de kans dat het niets oplevert, is klein. Colruyt zal blijven schaven tot het een rendabele manier heeft gevonden.'

Leveringskosten

Een belangrijke vraag is: hoeveel zijn klanten bereid te betalen voor een thuislevering? Het tarief van Colruyt ligt met 15 euro hoger dan bij de concurrentie.

©Mediafin

Maar in zijn communicatie splitst Colruyt dat bedrag op in 9,50 euro leveringskosten en 5,50 euro kosten om boodschappenpakketten samen te stellen. 'Die servicekosten kunnen wegvallen met bepaalde commerciƫle acties', klinkt het in een persbericht.

Colruyt zal dus experimenteren met verschillende leveringskosten, om te zien wat werkt en wat niet. Dat doen Delhaize en Carrefour ook. 'Ze moeten een evenwicht vinden', zegt Van Ossel. 'Hoe minder verzendkosten ze aanrekenen, hoe meer klanten overstag gaan. Maar het moet voor de supermarkt haalbaar blijven.'

Colruyt is dankzij zijn 200 afhaalpunten in winkels al de marktleider van de Belgische supermarkt-e-commerce. Het kan ook de leider van de thuisleveringen worden, zegt Van Ossel. 'Colruyt heeft enkele voordelen. De klanten zijn trouw en het gaat om vrij kapitaalkrachtige grote gezinnen die grote hoeveelheden aankopen. Maar nogmaals: de strijd is niet gestreden. Ook Delhaize en Carrefour zullen met nieuwe initiatieven komen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect