Colruyt lanceert nachtwerk in zijn winkels

Veel e-commercepakketten worden door Colruyt-personeel in de winkels gemaakt. ©colruyt

Het personeel van de supermarktgroep Colruyt maakt vanaf januari 's nachts e-commercepakjes in haar winkels. Maar een akkoord met de vakbonden is er nog niet.

Vandaag doet de laatste om 20.30 uur het licht uit in de Colruyt-winkels. Maar als het aan de directie ligt branden de tl-lampen er binnenkort tot middernacht. Colruyt wil er 's morgens ook vroeger aan beginnen. De bedoeling is om al om 5 uur aan de slag te gaan en niet om 7 uur, zoals vandaag.

Voor de klanten blijven de openingsuren ongewijzigd. Tijdens de nachtelijke uren zal het personeel pakjes voor de webwinkel Collect & Go maken. Met de maatregel wil de Colruyt-groep  de groei van haar webwinkel opvangen, melden de Franstalige Sudpress-kranten. Vorig jaar verkocht het beursgenoteerde familiebedrijf voor 370 miljoen euro boodschappen via het internet.

Twee magazijnen

Veel van de gevulde Collect & Go-manden die klanten in 186 afhaalpunten kunnen ophalen, komen uit twee magazijnen in Zaventem en Erpe-Mere. Maar die barsten uit hun voegen. Daarom maakt het Colruyt-personeel ook in de winkels e-commercepakketten.

Het is het efficiëntst om de pakketten in onze winkels samen te stellen.
Wim Mertens
Personeelsdirecteur Colruyt Group

Ook dat model loopt tegen zijn limieten aan. De Colruyt-directie wil niet dat verpakkend Colruyt-personeel de klanten voor de voeten loopt. De oplossing volgens de directie? E-commercepakjes maken wanneer de klanten weg zijn. 'En dan is nachtwerk nodig', zegt personeelsdirecteur Wim Mertens.

'Het is het efficiëntst om de pakketten in onze winkels samen te stellen', zegt hij. 'Ze zijn er uitstekend voor ingericht. Producten komen er in bulk aan en de afhaalpunten liggen in de winkels. Bovendien creëren we verspreid in het land jobs in plaats van centraal in aparte e-commercemagazijnen.'

Mertens schat dat elke winkel die met nachtwerk begint één tot twee nieuwe voltijdse personeelsleden in dienst neemt. 'Dat is in ieder geval zo in het testproject dat we binnenkort lanceren.'

Vanaf januari werken in negen Colruyt-winkels vier tot vijf mensen in shiften tussen 5 uur en middernacht. Als dat goed werkt, rolt Colruyt die manier van werken uit naar de andere winkels.

Vakbonden

Maar dan moet de directie wel een akkoord met de vakbonden sluiten. 'Dat is nog niet gelukt', zegt Filip Lemberechts van de vakbond ACLVB. Er zijn twee twistpunten.

18
Nieuwe jobs
Vanaf januari testen 9 winkels nachtwerk. Daarvoor worden ongeveer 18 nieuwe mensen aangenomen.

Ten eerste, de toeslag die het personeel dat 's nachts werkt krijgt. De directie wil hen 30 procent extra betalen. De vakbonden willen 50 procent.

Beide partijen verdedigen hun standpunt door te verwijzen naar de nachtwerkregelingen bij andere bedrijven. 'Wij vergelijken ook met buitenlandse bedrijven', zegt Mertens. 'Een hogere toeslag dan die die wij voorstellen is niet duurzaam op lange termijn.'

Buitenlandse spelers

Belgische bedrijven betalen hun personeel vandaag al meer dan buitenlandse concurrenten. Dat is een hinderpaal voor Belgische e-commercebedrijven. Verkopers van kleding en elektronica verloren onder andere door de hoge loonkosten klanten aan buitenlandse bedrijven zoals Coolblue, Bol.com en Zalando.

30 procent
Bonus
De directie wil de nachtwerkers 30 procent extra betalen. De vakbonden eisen 50 procent.

Ten tweede maken de bonden zich zorgen over de werkschema's. 'We willen geen onregelmatige en onvoorspelbare werkschema's', zegt vakbondsman Lemberechts. 'Dat is iets waar wij oor voor hebben', antwoordt directielid Mertens.

Op 11 december zitten de vakbonden en de directie weer samen. 'Dan zal de directie een nieuw voorstel doen', zegt de vakbondsman. Mertens zegt dat de gesprekken constructief verlopen.

Volgens vakbondsman Lemberechts steunen de meeste werknemers nachtwerk. 'Ze beseffen dat de onlineverkoop van voeding voor Colruyt heel belangrijk is. We hebben begrip voor de directie, die niet wil dat buitenlandse spelers Colruyt de kaas van het brood eten.'

2019 wordt een jaar waarin Colruyt zijn e-commercetak wil uitbreiden. Niet alleen nachtwerk staat in de steigers, maar ook de thuislevering van online bestelde boodschappen. Volgend jaar wil Colruyt in grote steden boodschappen leveren. De Colruyt-concurrenten Carrefour en Delhaize leveren al enkele jaren e-commercepakketten bij klanten thuis.

Nachtwerk komt er niet op één dag

In de aanloop naar de zomer van 2017 maakte de Belgische regering het winkelbedrijven in verschillende stappen makkelijker om met nachtwerk voor e-commerce te beginnen. Toch slaagden weinig grote bedrijven erin nachtwerk op poten te zetten.

Schoenen Torfs was het eerste bedrijf dat ermee begon. Sinds februari 2017 werken twaalf mensen tot 23 uur in de Torfs-magazijnen. Het bedrijf geeft hen een premie van 25 procent.

Fnac Vanden Borre was het tweede grote bedrijf dat een akkoord met de vakbonden afsloot. Dat gebeurde in 2017 en volgend jaar zullen er daadwerkelijk 's nachts mensen werken in de magazijnen.

Ook IKEA België zat succesvol samen met de vakbonden. Sinds begin dit jaar maken de werknemers in de depots en in de winkels tot middernacht e-commercepakketten. Wie in de week 's nachts werkt, krijgt een bonus van 50 procent. In het weekend worden nachtwerkers dubbel betaald.

De sportwinkelketen Decathlon probeert al twee jaar nachtwerk in te voeren, maar slaagt er niet in een akkoord met de vakbonden te bereiken. Het bedrijf bouwde een nieuw magazijn in België, met de bedoeling om van daar zowel de winkels als de webwinkels in België en Nederland te bevoorraden. Een maand geleden dreigde de directie dat plan op te blazen en het gros van de e-commerceactiviteiten te verhuizen naar Nederland.

In december onderhandelen de Decathlon-directie en de vakbonden opnieuw. Beide partijen maken zich sterk dat ze een akkoord kunnen bereiken.

Daarnaast zijn er talrijke bedrijven waar al jaren nachtwerk voor e-commerce bestaat. Hun personeel werkt niet volgens het statuut van een winkelbedrijf, maar volgens dat van een logistiek bedrijf. Logistieke bedrijven mogen al jaren nachtwerk organiseren. Voorbeelden zijn het sportmerk Nike in de Kempen en Katoen Natie in de Antwerpse haven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content