opmerkelijk

Colruyt maakt prijsetiketten interactief

Deze etiketten zullen de komende maanden uit alle Colruyt-winkels verdwijnen. ©BELGA

De supermarktketen Colruyt gaat de prijzen in alle winkels tegen eind dit jaar digitaal weergeven. Klanten kunnen met hun smartphone ook informatie opvragen aan het etiket.

Kosten besparen en tegelijk efficiënter werken, het is een formule waarmee Colruyt  wel vaker het verschil probeert te maken met zijn concurrenten. Na onder meer de pendelbus en de koelkarren komt het bedrijf nu met volledig digitale prijsetiketten.

De papieren etiketten in alle 240 Colruyt-winkels in België en Luxemburg worden nog dit jaar vervangen door een digitaal systeem. Dat heeft het voordeel dat Colruyt zijn prijzen sneller en vaker kan aanpassen om in te spelen op acties van lokale concurrenten. ‘Bovendien krijgen de winkelmedewerkers meer tijd voor hun kerntaken’, zegt Christophe Dehandschutter, directeur Verkoop van Colruyt.

90 ton papier

Colruyt zal jaarlijks 75 miljoen papieren etiketten uitsparen, goed voor een papierberg van 90 ton. Ook de transportkosten worden gedrukt, want de etiketten moeten niet meer mee met de vrachtwagens naar de winkels.

Volgens Colruyt zijn de digitale prijsetiketten heel energiezuinig, omdat ze alleen stroom verbruiken wanneer een prijswijziging wordt doorgestuurd. De oplossing maakt gebruik van ledverlichting en van NFC (Near Field Communication), een technologie om draadloos informatie uit te wisselen. Klanten met een smartphone die met NFC is uitgerust, kunnen extra informatie opvragen door hun telefoon tegen een prijsetiket te houden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect