Colruyt mikt op 4,25 tot 6,5% groei

Foto Photonews

De Halse distributiegroep Colruyt heeft over het gebroken boekjaar 2009/10 een nettowinst van 329,6 miljoen euro geboekt. Daarmee klopt het bedrijf de eigen prognose van 320 miljoen euro, al mikten enkele analisten vooraf beduidend hoger. Voor het volgend boekjaar mikt de groep met de Colruyt-keten op een omzetgroei van 4,25 tot 6,5 procent.

De omzet belandde op 6,75 miljard euro, een stijging met 7,9 procent ten opzichte van het vorig boekjaar. De bedrijfswinst (ebit) steeg 9,2 procent tot 469,9 miljoen euro. De nettowinst is goed voor een stijging van 8,3 procent.

'Het was een solide jaar', licht financieel directeur Wim Biesemans toe. 'Er was omzetgroei, de winst en cashflow zijn verbeterd, de winst per aandeel en het dividend liggen hoger. We hebben ruim 350 miljoen euro geïnvesteerd in ons winkelnet, onze distributieplatformen en acquisities. We blijven de groei dus ondersteunen.'

'Maar de economische omgeving blijft moeilijk. Eigenlijk waren 2008/9 en 2009/10 twee totaal verschillende boekjaren', zegt hij. 'Eerst was er veel inflatie en dan zaten we met deflatie. Dat maakt toch een paar procent verschil. Vandaag zitten we nog altijd met veeleer een deflatoir dan een inflatoir effect. Vandaar de marge in onze prognose voor de Colruyt-keten. De klassieke parameters voor de groei zijn er, we gaan dit jaar opnieuw 10.000 vierkante meter verkoopoppervlakte toevoegen, maar het blijft onzeker of de inflatie gaat oppikken of niet.'

Inflatie-Deflatie

In 2009/10 zagen de Colruyt-winkels, nog altijd het belangrijkste onderdeel van de groep, hun omzet met 6,3 procent stijgen tot 4,41 miljard euro. Daarmee werd de eigen prognose van 6,5 procent net niet gehaald, volgens Biesemans vooral een gevolg van de deflatie. 

Het hele segment detailhandel, goed voor drievierde van de groepsomzet, realiseerde 6,8 procent omzetgroei. De Okay en Bio-Planet winkels blijven in goeden doen. Ze realiseerden samen een omzetgroei van 19,3 procent tot 352 miljoen euro. De non-foodwinkels Dreamland en Dreambaby gingen er dankzij winkelopeningen en een goed eindejaar met 11,3 procent op vooruit.

De winkels in Frankrijk groeiden eveneens met 11,3 procent. Dat gebeurde daar wel aan lagere marges. Colruyt houdt bij onze zuiderburen eveneens vast aan een laagsteprijzenstrategie. Zware prijsdruk leidt er echter toe dat die omzetgroei echter wordt gerealiseerd aan lagere marges.

Carrefour

Van een Carrefour-effect is in het persbericht van Colruyt geen sprake. De retailer is er ook beducht voor om daaraan een te groot belang te hechten. De invloed op het marktaandeel is niettemin ontegensprekelijk. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar gaf de Franse retailer in ons land 2,2 procentpunt marktaandeel prijs tot 23,4 procent, zo bleek eerder al uit Nielsen-cijfers.

Dat marktaandeel werd netjes verdeeld tussen de twee voornaamste concurrenten. Delhaize raapte 0,8 procentpunt op tot 26,1 procent. Colruyt won 0,9 procentpunt tot 24 procent. De harddiscounters lijken de dalende trend te hebben gestopt. Ze zitten nu op 16,55 procent, een lichte stijging van 0,15 procentpunt.

Biesemans wil niet reageren op de cijfers. 'De cijfers hebben in de krant gestaan', zegt hij. 'En er zijn veel cijfers in omloop. Ik zeg altijd: het marktaandeel is maar een resultante, het komt erop relevant te zijn voor de klanten. Het klopt dat we het voorbije boekjaar weer terrein hebben gewonnen, maar ik wil dat niet zomaar toeschrijven aan de herstructurering bij Carrefour. Er zit een bepaalde evolutie in de markt, waarbij twee partijen vooruit gaan, en ik heb die trend niet echt zien versnellen. Het wordt gewoon uitkijken wat de commerciële positionering wordt van Carrefour. Ze blijven in elk geval investeren in prijs.'

Petroleumprijzen

De groothandelsactiviteiten van Colruyt waren gezamenlijk goed voor een omzetgroei van 12 procent. In België heeft dat cijfer betrekking op de groothandelsactiviteiten van Spar, die 4,6 procent groeiden. In Frankrijk groeide de omzet met 22,2 procent. Dat heeft vooral te maken met de overname van Unifrais in juni 2009, al slaagde Colruyt er ook in om marktaandeel te winnen op de Franse foodservicemarkt.

De divisie 'Overige activiteiten', vooral uitgemaakt door de DATS24-tankstations, hielden het bij een groei van 2,4 procent. Hogere volumes bij DATS24 werden teniet gedaan door de gedaalde brandstofprijzen.

Buiten de groeiprognose voor de Colruyt-winkels geeft Colruyt weinig inzicht in zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2010/11. Het management reserveert dat gewoontegetrouw voor de algemene vergadering op 15 september. 'We wachten tot september om eerst te zien wat het barbecue-effect is van de zomer', zegt Biesemans. 'Vandaag belooft alvast veel goeds.'

Colruyt stelt een verhoging van het dividend voor met 10 procent, tot 4,48 euro per aandeel.

Op Euronext Brussel eindigde het aandeel Colruyt maandag 0,8 procent hoger op 194,10 euro. Daarmee heeft de groep zijn hoogste koers ooit bereikt.

 

Lees dinsdag een uitgebreid interview met Wim Biesemans in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud